fredag 28 maj 2010

Turkiet eller Grekland vinner!

...på Göteborgskalaset får gamla farbröder som jag och gubben på bilden krama om damerna lite extra. Det e la allt gôtt!
Hysteriskt svammel, skrik och bombardemang, läderförsedda damer och herrar röd/svarta eller änglar, skit samma. Det blir förmodligen den vita slimmade, lätt rödhårige greken eller svartskäggige illavarslande flinande turken som tar hem årets Eurovisions titel.
Baladernas tid är förbi och för en tondöv herre (bägge öronen) från övre norrlands inland och fjälltrakter framstår detta som ett närmande till jordens undergång (nu fick jag till det). Borta är den tid då fyra herrar i likadana kostymer smygdoade bakom en raffig sångerska med ett fastklistrat leende på läpparna (bägge två) snyftade fram en sogesam visa om brustna hjärtan, svek och en massa annat dravel. Nu är det djävulen själv som styr, schlagern har övergått från skjorta och slips till att bli en krigszon där nitar och raketer avlöser varandra i ett förödande tempo.
I min lilla värd föreställer jag mig hur det skulle se ut om man någon gång önskade ta en svängom till dessa toner. Ser för mitt innre hur jag skumpar fram som en kåt bullterrier med spretande fingrar och gungande häck. Plötsliga krumsprång får nästan huvudet att ramla av och konversationen med en av de damer som jag egentligen dansar med (vet inte vilken) där jag frenetiskt försöker bjuda henne på en spetsad lemonad den går inte fram men hamnar hos trummisen som flinar brett med sina guldlamerade hörntänder och slickar sig om munnen. Jag är utsedd till kvällens roukie som skall rövgökas av hela bandet, bara för att jag försökte ta en svängom med Britta från Kullavik, och bjuda henne på en spetsad lemonad? Tur att det bara är en mardröm.....
Nu skall jag jobba en stund....
pappa B

2 kommentarer:

Synnøve. sa...

Jag ryser när jag läser din mardröm...
Ge mig ABBA, det var schlager det...
Jobba satan nu :D
Kramen i solstolen.

pappa B sa...

Va! Skiner solen uppe i nabolandet? Nääänu jäklar...