fredag 18 juni 2010

Krackelering - för varm soppa

Detta var katastrof när det hände förr. Idag är det fotografisk konst? När man hade ont om tid, stressen höll en krampaktigt i örat då kunde det inträffa att när man skulle framkalla sin film så var framkallaren på tok för varm och fixet för kallt, eller tvärt om. Då sprack emulusionen på filmen och detta numera fenomen inträffade. För oss pressfotografer som nästan alltid slåss mot klockan var detta oförlåtligt och vad tror ni chefen sa när kommunalråden Ylva Fransén såg ur som ett russin i ansiktet? Just det, inga snälla saker.
Badhytterna nere på stranden i Rügen däremot, havet och sanden de blir inte så tokigt när man lägger på detta filter i Photoshop, eller hur? Rätt så festligt tycker jag...
..här trampar min danske kollega Jörgen Frölich ner på stranden i Lohme. Inte badvänligt precis. Att denna glade dansk hade mycket hyss för sig (lite av Emil i Lönneberga) det blev jag varse flera gånger under resans gång...





..kolla bara. Här smyger han på två solande äldre damer och höll på att skrämma livet av dem när han hoppade fram bakom stolen. Bilder tog han givetvis och dessa kommer han säkert att publicera i någon dansk avis....
Skillnad är det på pappa B, som mara tar stilrena bilder på döda saker, som här tillexempel. En vit oskuldsfull parkbänk nere vid samma strand. Någon eller några hade lämnat kvar en skål med jordnötter efter gårdagens festande. En död bänk där det för några timmar sen varit fullt av liv. Symbolik mina damer och herrar. Nu skall jag börja göra i ordning bilder från Peenemünde så ni får se i eftermiddag.
pappa B

Inga kommentarer: