torsdag 17 juni 2010

Nu blir det snart sista natten med gänget...

Snacka om paparazzi-polare. Bertil min eminente domarkollega var inte bara snabb i näbb och tanke utan även med konsten att upptäcka bra bilder. Den här bilden som han tog i Sassnitz säger allt. Personligen hade jag tänkt ta mig en titt och se vad käringen hade i kassen men efter en kort betänketid ansåg jag att hon verkade ganska stenhård och med risk för att drabbas av en högerkrok så valde jag att klia jycken på huvudet istället. Men vänta bara....i morgon skall ni få se en annan bild som han sköt. Då blir det bättre grejer vill jag lova. Väl incheckade på Panoramahotel Lohme så blev det en stunds vila innan det var dags för aftonens middag. Jörgen, en av de danska grabbarna och jag studsade likt graciösa gaseller ner till stranden. Trodde vi, en brant lerbacke som inte slutade förrän vi stod vinglande på en sten med havet skvalpande framför fötterna. Ute på stenen stod en polsk gästarbetare och fiskade. Här gick banne mig inte att bada....Påminde mest om "Porjusgubbens potatisland" stenåkern mellan Kronsågen och Luspebryggan. Med stor möda och ännu större besvär staplade vi oss upp till fast mark igen och istället för en stilla avkoppling för middagen var jag tvungen att tvätta mina skor inför den stundande middagen...

Näktergalen vaknade..
Tänk vad lite man vet och tänk vilka talanger det gömmer sig inne i strupen på en liten journalissa. Maria vår störttepelare under resan, tjejen som vann med minst minuspoäng, hon fattade glaset, ställde sig upp och rev av en nubbevisa i bästa Birgith Nilsson stil. Glasen höll.... men det tog en stund innan alla gapande munnar klappade igen och ögonen återtog sin mandelform. Vilken liten pärla, och vi kanske skall göra några jobb ihop!?
Hotelldirektören hade laddat en aning inför vårt besök och när han väl fick upp ångan så flödade vinet i stida strömmar från 600 kronors flaskorna.
Snabba steg på stranden hinner vi med i morgon innan det mest efterlängtade besöket. Sista dagen närmar sig och nu är det dags för Peenemünde. Platsen där det mesta av all ny teknik grundlades under kriget. I morgon kommer jag att lägga in flera bilder därifrån och visst är det bra att sådana här ställen inte faller i glömska, även om det är ganska ruggigt att trampa omkring i de slitna byggnaderna. Gå nu och nana så ni är pigga och orka jobba i morgon. Trollen har sommarlov, så jag tror jag försover mig en stund i morgon jag med....kanske.
pappa B

3 kommentarer:

Synnøve. sa...

Passa dig för den där tanten du...
Hon ser ut som Julia Caesar..Det var en kvinna med kläm i både stämma och nävar det du...

Spännande att se slutet på detta äventyr.
Ha det gott du Pappa B.
Klems.

Anonym sa...

Mellan Kronsågen och Luspebryggan stod Petter Pilto och sålde rökt sik och röding, om det var tyskar som handlade så sålde han siken som röding och gamla renhorn som han plockade i skogen och för dem tog han hutlöst betalt. Det var tider det. Järnberg

pappa B sa...

Och kvinnan Ingrid född Walkeanpää, satt inne i kåtan och log...