måndag 6 september 2010

En vacker och mystisk del av världen..

Det här är viken där Fiskeflyg (bröderna Gran) har sin bas, just innan man kommer fram till Stora Sjöfallets turiststation där Inger Junka huserar. Det är hit de flesta turister som besöker Lappland förr eller senare hamnar och storögda stirrar upp motfjälltopparna och med tunga suckar förklarar att de inte kan förstå hur någon vill lämna en sådan här plats på jorden.
"Döholmen" ligger mitt ute i Stora Luleälv. Sägnen säger att det var hit samerna forslade sina döda under vintern för att när det blev öppet vatten frakta ner kropparna för att begravas i Porjus. De som ankrat vid holmen påstår att det spökar där. Vem vet, det kanske är några damer och herrar som går igen och vill berätta för eftervärlden några viktiga saker. Oavsett vad alla sägner och rykten säger så är det fint fiske utanför holmen, både sommar- och vintertid. Jag fick en öring på dryga 2,5 kilo på trolling här för några år sedan.
Pionjärbygget tronar upp sig som ett stort tegelslott bakom golfspelarna. Porjus gamla kraftstation, bara det ett bygge av sin tid. Här har Porjusborna sett till att få både en sporthall, och ett muséum. Bra jobbat Alf Wallbing & Co.
Har ni aldrig varit i Porjus? Vad säger ni! Då har ni ju missat det mest vesäntliga av ert land. Det är ju här, här i den lilla byn som allt börjar. Det var här man fällde upp strömbrytaren så att malmtågen fick kraft, huvudstaden plötsligt badade i ljus, och du kunde koka dig en kopp kaffe på moronkvisten. Utan Porjus hade landet inte varit sig likt, det måste du faktiskt begripa. Åk dit nästa sommar och titta på Fallens Dag. Det är då man öppnar luckorna och släpper ut några 100 000-tals kubikmeter med fjällvatten i den gamla älvfåran. Ja, jag vet ni behöver inte tjata om det. Jag älskar min lilla hemby av hela mitt hjärta och kunde jag så kanske jag skulle flytta hem igen.
pappa B

2 kommentarer:

Anonym sa...

Kommer ihåg Stellan Grans gamla Volvo Pv, så trimmad så hjulen blev kvar när han gasade på strax nedanför Smältverket. Sporthallen har en flitig gäst, Kjell Viklund är där minst 4 ggr i veckan. Järnberg

Anonym sa...

Broder...
tack för dom vackra bilderna från våra hemtrakter. Man får nästan en tår i ögonvrån, och det rycker lite i hemvändartarmen. Så sant som det är sagt.. man drar en suck och undrar hur man kunde lämna dessa trakter.
Vill gärna se mer av dina bilder från norr..
BULLIS