tisdag 7 september 2010

Trängselskatt inte alls nödvändigt?


Det tycker enfrågepartiet -Vägvalet- i Göteborg. Och jag håller med. Vem vill betala 1000-tals kronor för att åka till jobbet, hämta barnen på dagis eller åka in för att storhandla?
Jag citerar deras lilla PR-lapp:
Vad kommer det att kosta mig?
Mellan 8 och 18 kronor varje gång du åker bil genom en betalstation under måndag till fredag 06.00 - 18.29. Max 60 kronor per dygn

Hur mycket blir det per år?
Det beror på hur många betalstationer du åker igenom. Om du t.ex passerar två om dagen a 18:-/st blir det cirka 8.000:-/år. Når du maxtaxan 60:-/dygnet hamnar summan på 13.000:-

Och regeringspartierna i Göteborg verkar bara nicka och hålla med, trängselskatten skall införas, punkt och slut. Ingen av de etablerade partierna i Göteborg har ens yppat denna fråga. Skulle det inte vara bättre om man släppte lokaltrafiken fri, och sålde det superdyra och framför allt krångliga biljettsystemet till Ungern som fortfranade kör med spårvagnar. Vad kostar de extra kontrollanter som anställdes för att klara av det krånglande systemet? De som vill kan följa med systemet till Ungern på köpet. Fria kommunala resor skulle minska biltrafiken rejält, det är jag säker på och de som måste ta bilen skulle kunna göra roligare saker för de pengar man sparade på betalstationerna.
Känner jag av situationen ute bland Göteborgarna så lär nog det nystartade partiet
-Vägvalet- få många anhängare i kommunalvalet, vänta bara får ni se.
pappa B

Inga kommentarer: