fredag 15 oktober 2010

Äntligen fredag....

..vadå tidigt. Upp med er nu ni som sovit sedan klockan 21.00. Känner ni inte hur pinkenödig ni är? Ni ligger och snurrar som en abborr-spinnare mellan lakanen. Upp och hoppa nu, sätt på en panna kaffe (herreje jag har glömt bort att dricka kaffe under hela torsdagen).
När man sitter så här som jag i min lilla dataskrubb här hemma då kommer det upp så mycket man vill skriva om. Men när man sätter ner pekfingrarna på tagentbordet så faller luckan mellan skallen och händerna igen med en smäll. PANG! Bara för ett par minuter hade jag massor som jag ville släppa ut, men nu är det lika torrt som älvfåran vid Ligga dammen.
Just det. Va, har ni aldrig varit vid Ligga dammen? Men vad ända in i helsike är det ni säger. Men i Mallorca och Istanbull, Kinesiska muren har ni traskat på och badat och köpt billigt sex i Thailand. Men Ligga dammen, nej den har ni inte sett. Nu blir jag riktigt besviken på er. Då har ni väl inte traskat uppefter Rimojokkbäcken och sett på fallet i Muddus nationalpark heller? Nä, jag kunde väl tro det. Vad gör ni med ert liv om jag får fråga? Slänger bort det på helt onyttiga semesterresor runt omkring i världen och så missar ni det riktiga Sverige. Delen av landet som gör att ni överhuvudtager ser att läsa morgontidningen, kan se på TV och ha en modern telefon i el-uttaget. Utan Norrbotten kunde ni inte steka en falukorv heller.
Det här är ingen falukorv. Det här är suovas på planka uppe på Stora Sjöfallets turisthotell, så de så. Här kan pellejönsarna i pizzerian och kamelskötarna i kebab-kiosken ta sig i brasan med en trasig flaska. det här är riktig mat. Den serveras i Norrbotten. Här kan man även äta ripa, tjäder, orre, järpe eller varför inte en röding eller nyfångad harr? Aningen vassare än en korv med bröd.
Idag när det blivit ljust igen så sätt dig ner och boka en resa till det "Riktiga Sverige", så att du får uppleva någonting innan du fäller ihop vingarna.
pappa B

19 kommentarer:

Synnøve. sa...

Godmorgon på dig.
Måste erkänna att jag inte varit på någon av de platser du skriver om här.
Inte ens smakat suovas. Borde jag skämmas?
Har inte varit varken vid kinesiska muren, Istanbul eller köpt billig sex i Thailand (vill inte dit heller).
Jag försöker uppleva Sverige och Norge istället. Men det går trögt det med.

Men jag håller faktiskt med dig.
Vi suktar och längtar efter platser, saker och upplevelser långt borta. Varför? Vi har det ju här! Nära men ändå så långt borta.
Men det är klart sol och värme är kanske det som drar oss norbor den här årstiden i alla fall.
Men jag ska försöka uppleva mera av våra vackra land. Det är ett löfte.
Men det är ett problem, så mycket man vill se och så lite tid.

Ha nu en skön helg min gode vän.
Kram Synnöve.

Anonym sa...

Hej
Ja de där ställena låter bekanta. Jag har ett tips åt Dig Besse sista helgen i oktober är Jokkmokksföretagarna i Huddinge de säljer bland annar Jokkmokkskorv suovas mm. Så tag med Din familj åk till Stockholm och känn lite norrlandsatmosfär. Fråga fikade Du någon gång hos yngve walter i Harsprånget

pappa B sa...

Absolut och hans superväteroxiderade blondin, hette hon inte Alice?
Yngve grymtade som en gris och livet lekte. Satt på de hemgjorda stolarna och spanade in turistbrudarna som var på väg upp till Stora Sjöfallet. Tyvärr blev det aldrig mer än spanande (var ju så blyg) Vem är annonym under ytan?

Anonym sa...

Evelina hette Hon gjorde jättegod saft Yngve var duktig slöjdare. Cafet såldes senare till någon som om Jag inte har fel fraktade över ett hus från Harsprånget på 80-talet. Kommer Du ihåg Harald Sandman då?

pappa B sa...

...just det, Evelina hette blondinen. Vad som hände efter Yngve och Evelinas café-epok vet jag inte. Var ju inte i närheten av Porjus under 80-talet mer än på sommrarna då jag försökte åka upp ett par dagar. Jodå, Harald kommer jag ihåg, pappa till "Pjodden" och hans syskon. Hörde att han hade gått bort under älgjakten i fjol?

Anonym sa...

Ja det stämmer kommer DU ihåg Haag och Nisse Hagström Din granne

pappa B sa...

Gubben Haags taxi, var det en Packard, den som såg ut som en padda. Nisse kommer jag mycket väl ihåg och gammelgubben, en riktig ringräv Hr Åkerlund. TAge omkom tragiskt vid en brand, kommer du ihåg detta? Vem du nu är. Den lilla vackra Lena och bröderna Dahlgren en, min namne Bernt och vad hette den yngre brodern. Mamma hette Karin i alla fall och pappan var målare. Är jag med? :o)
Det är väl inte Georg Eriksson som är här inne och smyger?

Anonym sa...

Äldres brodern dahlgren hette Jan den yngre Bernt kallad Frille efter sin pappa Fritz. Kommer Du ihåg Britt-Marie som bodde hos Fiels fräldrar Hon bor nu i uppsala

pappa B sa...

...så skall det vara. Jo Britt-Marie, en pigg, söt och glad jänta det minns jag allt. Vi var nog lite småkära hon och jag...Men jag har ingen aning om var hon finns idag, ja inte de andra heller. Träffade Fiel när jag var hemma på 100-års festen i fjol.

Anonym sa...

Då kan Vi gå vidare kommer Du ihåg Georg Wennberg och alla Hans historier bland annat när Han låste in Länsman i finkan. Eller Einar Eriksson som åkte skidor från Suorva och friade eller Elfrid Åkerlund slutligen fanns det visst en Gubbe som kalades stålmannen som körde en vespa

pappa B sa...

...och plockade ut sitt emaljöga och putsade det när grabbarna hade frukostrast. Jodå, jag kommer alli ihåg dem också. Georg Wennberg var en riktig historieberättare. Kommer du ihåg Kalle-Jokkmokk, Skruvmunstycket,, Kolar-Pelle, Västerås Lasse och Kalle Kula?
Du får flytta upp kommentarerna en bit, skall ner på stan en stund men kikar in senare. Jag skall nog lista ut vem du är din jäkel...:o)
kan ju vara Fitzgerhald...?

Anonym sa...

Ja de gubbarna kommer Jag ihåg kontrar med bröderna Fredriksson och Kalle Gällerberg samt Mannen som på Fallens Dag av Pekka Langer beskylldes för att ha blivit omtalad i radio som en illaluktande målare.

pappa B sa...

just det,Gällerberg kommer jag ihåg lite svagt med inte målaren som luktade illa eller bröderna fredriksson. Kan man nu få en liten ledtråd om dig själv din muntergök, så att jag kan lista ut vem du är? Sticker till Gbg nu men återvänder i em. Ha det så länge

Har en svag känsla att det är Hr Eriksson den ä som smyger här ändå

Anonym sa...

Bröderna Fredriksson bodde uppe i kronsågen Olle och Roland Olle jobbade som förrådsmästare åt Vattenfall Roland Jobbade som Linjemontör och på senare tid även på fiskodlingen. ledtråd har släkt i Piteå

pappa B sa...

Jamenvisst? Jag var ju arbetskamrat med en av dem. Deras mamma var en snäll liten gumma som åkte spark ner till byn. De bodde mitt emot där Nisse Frisk hade sin camping. Släkt i Piteå. jaha! Vet du egentligen vem Georg Eriksson är? Vad hette hans mamma och pappa och syster och lillebror? Var befinner du dig idag? Vågar du svara på detta...:o)Tror inte det, då åker du nog dit. Du måste vara i min ålder eller kanske lite äldre?

Anonym sa...

Clas Essy Hjördis Marita och Hans morbror hette även Clas sen fanns Sylving Sylvard hans kusin heter Dan. Kommer Du ihåg skirgård John Carlsson även kallad Jompa och Bjarne Örstig

pappa B sa...

..svara här men sen flyttar vi oss till kommentarerna på det sista inlägget. Tror du att du fixar detta?

pappa B sa...

John Carlsson med C jodå, vi var ju klasskompisar, kommer du inte ighåg det? Han skrev alltid deckare när vi hade uppsats. Sen labbade han med svartkrut och sköt sönder hela den polska kristallservisen och hans mamma höll på att få en infarkt. Själv svedde han bort ögonbrynen. Bjarne Örstig är lite suddig faktiskt. Nu hoppar jag över till sista inlägget. Du glömde bort en av mina böästa kompisar Cur alias "Essy"

PS Hälsa till Raili!

Anonym sa...

Vet tyvärr inte vem Raili är men här kommer nästa fråga vad hette Post_alvars bror