söndag 31 oktober 2010

En högtidsdag då "lille August" namnades...

Idag beslutade "Länsman" och pappa B att vår lille fiskarkamrat Hasse skulle föräras ett riktigt namn. Då denna gubbe, pigg som en mört och rapp i truten, som en fiskmås, inte mäter så många decimeter över havsytan så tyckte vi att ett mer passande namn än "Lille August" det går ej att uppbringa. Nu återstår för oss att införskaffa en lämplig huvudbonad till vår lille vän, gärna en kubb. Är det någon av er mina läsare som råkar ha en dammig sådan på vinden så var snäll och sänd den till mig. Någon form av ersättning för besväret skall man inte räkna med förutom att en bild av vår vän iförd huvudbonad kommer att läggas ut här på bloggen. Även donatorns namn kommer att publiceras...här puttrar fina bitar av laxen i grytan för att så småningom hamna iden laxpudding vars recept kommer från just vår pigge kamrat "Lille August". Jag skall undersöka om jag får tillstånd att pubklicera receptet här på bloggen. Blir det så kommer samtliga läsare att äta lax/fiskpudding på fredag. Den är liksom "Länsmans Special" helt gudomligt god... Här har laxhuvudet, ryggbenet och andra smådetaljer kokat ihop och skall nu kokas ner ytterligare med en rejäl klick smör. Sedan fryser jag in den och använder den som grund i höstens fisksoppa. Helt fantastiskt gott skall ni tro. En stor sida och två mindre sidobitar av laxen skall helstekas och läggas i frysen. En stor sida äter vi upp idag med mandelpotatis, en liten klar och ett gott vitt vin till, sug på den ni...
pappa B

Inga kommentarer: