onsdag 17 november 2010

Tjejer med sting och kryddpepparstekt lövbiff! Kan de va nåt?

Nu är det dags för de asiatiska bacillerna att invadera riket. Nej! Jag menar inte alla flyktingar utan förkylningsbesvären. För att mota Olle i grind så har nu sjukvåden i Västra Götaland byggt upp två vaccinationsbås på centrum i Angered. Där jobbar några söta små damer med att sticka äldre personer ( mest sådana på plats idag) i överarmen och vips, så kommer inte de lömska bacillerna åt dig. Om jag satte mig där? Nix, jag hoppas klara mig ändå, fast när och om jag blir 70 bast, då tror jag att kroppen behöver lite hjälp på traven för att klara av vissa smygare som kan ställa till det. Än så länge verkar jag klara mig på mitt brokiga liv, wirre, sex och en glad familj!
Gårdagens lunch blev en färgglad, moderniserad bondomelett! Här fräser jag genodlade tomater, salladslök, strimlad morot, vitlök och rädisor. Sen tippade jag på två uppvispade ägg och saken var biff. Nej, omelett blev det ju...för bövelen!





Idag vässade jag till mig lite och gjorde lövbiff a la pappa B. Värmer olja i mycket het stekpanna. Krossar 5-6 kryddpepparkorn grovt och slänger i pannan. Spöar upp lövbiffen med den vassa änden på kniven och fräser dem snabbt på varje sida, svartpeppar måste med och den obligatoriska Aromaten likaså. Fyller på med en stor kopp vatten, en 1/2 dl soya och lägger i biffen igen. Sätter på lock och låter det hela småputtra i 12-15 minuter. Gör ett pulvermos(Felix) och spetsar det med 50 gr smör, en hackad vitlöksklyfta, en halv charlottenlök, svartpeppar och flingsalt. Byter ut 2,5 dl vatten mot matlagninsgrädde och vevar ner en ägggula när moset tjocknat. Till det en klick Bearnaise (chili) från Rydbergs och några spänstiga rädisor och lunchen är klar. Årgångsvatten från kran passar bra till. Skål!

Puttenutterna har flyttat in i sin hyresrätt igen. Daniel och Victoria har kommet hem till Haga slott. Nu skall man julpynta och fixa innan stora tjocka släkten kommer och hälsar på och jag undrar om Vickan har svällt ut något efter bröllopsnatten?

Rött kort till Göteborgs Stad! Nu borde de styrande i staden utvisas, gärna för gott! I dagsläget kan inte rullstolsburna personer, om de inte är funktionshindrade elitidrottare på hög nivå, åka kommunalt?! Det är sant. -Hade Göteborg började köra med handikappramper när lagen om om anpassad kollektivtrafik infördes 1979 hade man inte drabbats av dessa barnsjukdommar 30 år senare. Detta säger Erik Ljungberg, rullstolsbunden som kämpar hårt för den här saken bland annat. Inga ramper får längre användas utan skall göras om. Hur lång tid detta kommer att ta vet man inte riktigt, "inom ett par veckor" gissar Christer Olsson, operativ chef på GS Spårvagn. Vilket fint besked inför kommande julhandel, lycka till säger jag bara. Bredvid står miljöpartisterna och flinar, de vurmar för vägtullar, dubbfritt och höjd bensinskatt! Vilket djävla skämt, häng med Sahlinskan in i dimman ni också!
pappa B

Inga kommentarer: