onsdag 1 december 2010

Danmark höjer ribban rejält!

-Det här är det inte många som klarar av, säger Fasal Saleem, dansk invandrare som gift sig i Pakistan och vill ha sin fru till Danmark. Hårdare krav införs efter nyår och då måste man ha 100.000 på banken , en univeristetsutbildning motsvarande 120 poäng i ryggen, annars blir det stopp! Hur många invandrare kommer att ta den betydligare enklare genvägen över Sverige?
Fjolårets siffror gällande anhöriginvandringen;
Danmark: totalt rörde det sig om 3662 personer fördelade på 498 från Thailand, 365 från Turkiet och 277 från Filipinerna.
De svenska siffrorna: 34082 personer totalt varav 6295 från Irak 4747 från Somalia och 2805 från Thailand ( där blir det förmodligen oavgjort då flrtalen ensamstående äldre män flyttar till Thailand). Källor: Integrationsministeriet/Migrationsverket/GP.
30.000 fler invandrare till Sverige? God morgon, nja du talar vi om något roligare....
Thermometern kröp ner till 15 minus idag"Länsman" kör med dubbla pungvärmare (stickade av hans goa lilla hustru) och lille August har krypit in i sin flytoverall (stor så att han kan hyra ut ett av benen) Själv sitter jag hemma med mysbyxorna på och skiter fullständigt att det är råkallt utanför dörren. Struntar i att raka mig idag, stubben värmer mitt skrynkliga ansikte, om jag skulle kliva utanför dörren. Vilket jag förmodligen måste oavsett jag vill eller ej.

Idag börjar december vilket är positivt för då är det snart slut på december, denna dyra, kalla, mörka månad som sliter vansinneshål i ekonomin, stearinfyllda findukar, barr i halva stora rummet självantända julstjärnor av papp och en full gubbdjävel som klätt ut sig och ringer på fel dörr. Jag blir tvungen att säga -Åh vilken fin slips, och hänga in den bland de 66 andra slipsarna som hänger i en överfull garderob. Tänkte ett tag ta med mig de två slipshängarna och skänka dem till Rädda Barnen men vad fan, en slips är ju inet att linda in sig i om kylan sätter in. Det enda trevliga med december är att den har med sig slutet på året och inkörningen på det nya. Efter den sista december börjar vi om på ruta ett igen och trampar förhoppningsvis vidare, framåt i livet.Jag skall trampa vidare jag med, men vi kanske syns igen och jag hittar på något rackartyg utanför dörren, vem vet.
pappa B

Inga kommentarer: