tisdag 14 december 2010

Grattis lille August du vann och jag bommade!

Så här ser dagens vinnare ut. Gubben nöp till direkt och tog dagens enda abborre. Borta vid Pisserian satte han sig ner på ryggsäcken då hans lilla Stina kom fram och ville ha lite uppmärksamhet. Han lade ifrån sig spöt och kastade iväg den lilla gummibollen med vidhängande snöre ut över sjön. Hunden iväg som ett skollat troll och August tog plats på ryggsäcken igen. Plötsligt började han hala in och upp ur hålet kom en sprattlande abborre. - Kolla ropade han till mig, jag kände att det var något konstigt med pilken och drog upp för att titta, sa han och hela det skäggige ansiktet klövs i ett vargaflin. Grattis, du klarade namnet, slipper katten och blir dagens segerherre.
Själv smög jag förbi svalen där katterna bor, jag fick inte ens ett napp, den här småkalla decemberdagen. Vi är tidigt ute på isen i år. Förra vintern var första pimpelturen den 5 januari. Kallt, 11,5 grader och grått och småblåsigt. Det var dagen då Mannen i Lodenrocken plötsligt såg tre älgar komma gåendes i en fårhage. Alla tre bräkte ljudligt! Han fick en abborre 12 cm som lämnades till fåglarna. Vi grillade korv och drack kaffe och varm choklad. "Skogarnas Konung" frös men tycketa att detta var en av de bästa dagarna i hans liv ändå....Kraven har blivit större sen dess.
Nu är det varmt vatten som gäller, rakning och påklädning av lite bättre modell på klädertna. In till stan för provfilmning. Nej, nej ingen huvudroll, bara lite statistjobb för skoj skull. En kall men rolig dag så här långt.
Än en gång, grattis Lille August det var en fin premiär! Sköt nu om Stinas små tassar och så tar vi nya friska tag en annan dag.

pappa B

4 kommentarer:

Aimogreven sa...

Det börjar nog bli dax att Skogarnas konung får komma norrut där det finns fisk. Råneälven, Leatjärn,Krokträsk,Bolagstjärn,Adas Tjärn allihop full i abborre och i den förstnämda finns det en och annan lax samt Kräftor. Aimobäcken inte att förglömma Öring Harr Gädda och annat tjafs.

pappa B sa...

Greven min vän. Detta är nogsamt noterat och vem vet. Rätt som det är när löven börjar likna musöron, då tutar det en Hyundai Santa Fe utanför farstukvisten och ut hoppas Skogarnas Konung och pappa B.

Aimogreven sa...

Kom igen fiskekort behöver ni inte lösa hos mig men möjligen i Råneälven. Du får kolla hur man gör för jag vet inte har aldrig löst ett fiskekort i hela mitt liv.

pappa B sa...

Ha, ha,ha det har jag blivit duktig på här nere i södern.