tisdag 21 december 2010

Vilken bitande vinter det blivit!

Idag är det så kallt i Angered att det knastrar när fåglarna flaxar med vingarna. Inget P-fika med gubbarna men jag har faktiskt stoppat näbben utanför dörren. Flera goda vänner uppmanar mig att hålla mig inne då slakteriföreningen är ute och söker efter de största svinen för att få tillräckligt med skinkor till i övermorgon. Jag förstår att de talar i egen sak då de fleta av dem inte kan sitta rakt på en stol och har fladdrande byxbakar på högersidan. "Det här är våran tomte, den "riktiga tomten" som kommer ifrån de stora skogarna. En snäll gubbe som alltid hade paket med sig till pappa B" . Nu är han så ålderstigen att han sitter hemma i sin stuga med familjen och äter julegröt och dricker glögg. Mina pakethögar minskade radikalt när han slutade.
Men, men...Igår hade jag förberett gumman och mig för att slå in julklappar. Trollen instängda i respektive rum, dörren till sovrummet likaså (normalt sover vi med både dörrar och fönster öppna). Men denna afton var det helig julklappsinslagning så det var därför. Det knorrades lite det måste jag ekänna men det gick skapligt till slut. Väl inne bland julettiketter, tomtepapper och julglitter, spritpennor (vanliga blyertspennor stoppade i vodka)så skulle inslagningen börja. Vad upptäckte vi då? Tejpen var slut! 10 cm på rullen räckte till ett paket. Satans också, nu får hela proceduren tas om i kväll i stället.
Återkommer under aftonen då inslagningsproceduren är avklarad.
pappa B

Inga kommentarer: