tisdag 18 januari 2011

Det här är rena bomben för hälsan!

För 20 år sedan åt jag groddar för första gången i mitt liv. Hälsade på hos en god vän och hans fru hade full spets på groddandets ädla konst. I deras fönster stod det burkar i långa rader. Olika "maskar" i allsköns gröna och gula färger fanns i burkarna. Nyfiken som jag är så undrade jag givetvis vad i alla sin dar det var hon hade ståendes i fönstren. -Det är mina groddar sa hon och såg förvånat på mig. -Vill du smaka, hon plockade fram en av burkarna. Hon såg min fladdrande blick och skyndade sig att säga att detta var rena bomben för kropp och själ. Hon tog upp en nypa och lade i min hand. Är man fiskeintresserad så började man direkt assosiera till mask. Modade mig och slängde in hela groddhögen i mun. Lite knaster och en frisk smak spred sig i hela min mun, det var skitgott. Hon gav mig en snabb lektion och sedan dess har jag groddat till och från.
I den här burken på bilden är det mungbönor och alfalfa frön (lättast att grodda) Men..jag brukar blanda in krasse, rädisor och andra typer av bönor för att på så sätt få lite andra smakbrytningar på mina groddar. Alla typer, basilika, dill, persilja går också bra.
Att steka upp groddade mungbönor i kinesisk soya i het stekpanna och sedan lägga dem på en knäckebrödsskiva är en njutning för hela människan.
Hur gör man då?
Bönor och fröer köper du i livsmedelsaffären. Du tar en stor glasburk och täcker botten med bönor (börja med mungbönor, de gror snabbt och blir fina) Fyll på vatten så att de täcker bönorna ordentligt och skaka om ordentligt. Sila av vattnet oc slå på nytt. Lägg en tunn duk över burken och ställ den på en mörk plats. Skölj bönorna morgon och kväll och låt de stå i vatten, mörkt en dag till. Skölj och låt burken stå framme i ditt fönster utan duk över. Nu sprakar det igång rejält och kanske redan nästa dag har du goda egna groddade bönor att mumsa på. Både billigare och godare än de små plastlådor man kan köpa i affären.
Grodda på
pappa B

1 kommentar:

Aimogreven sa...

Äter man maskarna eller hela bönorna med maskar.