tisdag 8 februari 2011

Avreglering-vackert ord utan innebörd!

Jag brukar säga att det smäller rejält när katten skiter, men det blir en liten kula i sandlådan!
Det är vad som hänt med alla avregleringar som vidtagits de senaste åren. Hela Postverket fördelades till olika enheter som i sin tur fördelades till ingenting. Frimärkernas tid är förbi och det är väldigt krångligt att sända och hämta paket. Olika former av utbetalningar via checkar som inte går att lösa in varker här eller där utan man får kuta runt för att hitta någon av de ställen där man kan hämta ut beloppet - vilket kostar minst 25 kronor att få ut, när man äntligen hittat någon som vill lösa in den?
Apotekets avveckling skulle medföra bättre konkurrens som i sin tur skulle ge bättre priser på medicinerna. Tjosan hejsan, av detta blev det en piss i Västerhavet. För de stackare som måste begagna sig av piller,droppar och flytande medikamenter för att hålla sig vid liv och i något så när form har inte denna avreglering visat sig i plånboken ännu. Och jag tror inte att den kommer att göra det heller. Sänker man priserna så höjer man momsen och vi står fortfarande kvar på ruta ett och tappar ytterligare några procent av den svenska hundringen.



ÖIS ute med tiggarmössan - igen!
Skaffa egna muskler och försök inte ta andras. Detta gäller tiggarföreningarna i elitserien, ÖIS och GAIS.
Nu slickar man röven på Qviding och vill gärna slå ihop sig med dem. Ja visst, då får man en välskött undomsorganisation, ett mycket lovande damlag och flera duktiga spelare till sin svajande A-trupp. Om man tror att det skall ge kling i kassan så har man undersökt det hela väldigt dåligt. Qviding har näsan över vattenytan (det har absolut inte ÖIS) men mer är det inte. Nej mina fotbollsfantaster, behåll Qviding som Qviding, låt ÖIS promenera ner i allsvenskan och där kan de rulla boll i ett par år för att återfå ryggraden som alla verkar vara så stolta över. Visst har man varit på topp i landet, men vadå, det var när vår herre sprang omkring i kortbyxor och resten av svensk fotboll inte höll samma klass som idag, eller hade utvecklats med dagens spelsystem. Både GAIS och ÖIS påminner mest om Frälsningsarmén - håll grytan kokande - och så skramlar man med sparbössorna. Börja spela fotboll istället, då kanske det går bättre att få publiken till hemmamatcherna, fler entusiaster i klubbarna och framför allt bättre betyg hos media. Sug på den ni!

Fisket inställt på grund av kraftiga vindar!
Jusst det, kalla oss gärna veklingar, det köper vi. Kanske du kunde gå ut och sätta dig på isen med 5-10 cm vatten på och 12 m/sek? Näää, jag kunde ge mig fan på detta, men gnälla det kan du. Se där nu slog jag huvdet på spiken direkt.
Kanske vi går ut i morgon, eller dagen därpå, eller på fredag eller varför inte lördag eller söndag. Ut kommer vi det skall du ha klart för dig, gnällgubbe!
Så där ja, nu vilar jag pekfingrarna ett par timmar och sedan kör vi så det ryker igen. Ha det, som norrmannen sier.
pappa B

PS: Jag älskar Norge, norska jenter och goa guttar! Nu fick ni en örfil till era mosstrampare.

3 kommentarer:

Plupps krypin sa...

Hoppsan, var det arga farbrorn idag...fniss.... jag vet , jag låter så ibland jag med. Inget illa ment.
Synd att ni inte kunde komma ut och fiska, det som är så mysigt. Det kommer bättre tider.
Det där med fotboll är jag usel på (suger säger ungarna)trots att jag spelat i gärdesgårdsserien för hundra år sedan.
Ha det gott och kör så det ryker.
Kram Yvonne

Linnea sa...

sv; tack så hemskt mycket det värmer =) låter väldigt intressant, fotografera är alltid roligt =) gör du rätt i, kommer tillbaks jag också =)

pappa B sa...

TAck för det flickor små. Men Pluppen, det blev fiske idag i stället.(läs 8/2)