fredag 4 februari 2011

"Skogarnas Konung" fyller 14!

Att sitta uppflugen på en dromedar känns som att sitta på Eifeltornet. Direkt efter frukost och efter att ha blivit brutalt väckt med "Ja må han leva" framförd i tre olika stämmor och med olika melodier, så skulle "Skogarnas Konung" och "Prinsessan" upp på hotellets ökenmoppe. Det var 14-års kalas och överraskningarna skulle dyka upp vid kvällens middag, det hade pappa B redan ordnat. Men som sagt först en tur på dromedarpuckeln.

I vanlig ordning så solades det och badades det så det stod härliga till. Över och under vattnet och den nya cyklopen med vidhängande snorket som inhandlades i El-Gouna satt som limmad i fejan på junior. El-Gouna jag. Den nybyggda lilla byn som växer så det knakar. Dit åkte vi med en "hotelltaxi" 100 Egyptiska pund (126 svenska kronor) kostade det tur och retur. Vi bestämde med chauffören vilken tid vi ville tillbaka och minsann, där stod den lilla minibussen och väntade på oss efter vår 3 timmar långa shoppingrunda.
Rena oasen med små nybyggda hus och lägenheter runt vattnet som snirklade sig ut i havet. Jag föll direkt och hade kassan inte varit så skral och jag fått tänt till kvinnan lite extra så hade jag omedelbart kunnat investera i en liten lya här nere.
Vackra butiker blandade sig med tältmarknaden och flera restauranger bjöd på god mat, sval öl och mysig atmosfär...Lägg det här namnet på minnet, El-Gouna kommer snart att vara en ny samlingsplats för nyrika unga flanörer som vill ha närheten till sol och hav. Det lustiga var att när man kom in i en butik (man blev aldrig påhoppad av någon. Myndigheterna hade gjort klart för de som hade sina butiker i området att man skulle behandla turisterna mycket väl, annars åkte man därifrån) så frågade de om man var ryss? -Nej vi kommer från Sverige och då log de med hela fejjan. Ryssarna var inte populära någonstans och de uppförde sig som tyskarna gjorde när muren föll. De gick fram som pansarvagnar både i restaurang och nere vid poolerna. Gapiga och stökiga typer som tog väldig plats. Naturligtvis fanns det undantag, men de var få.

Vi gick och åt middag klockan 19.00. Lite konfunderad blev han, "Skogarnas Konung" då bordet där vi brukade sitta var dukat med levande blommor och ett vackert brinnande ljus i en hög glasvas. Nåväl maten intogs med god aptit och när klockan klämtade 8 så brakde det igång. Halva serivtörskåren iklädda röda smokingflugor och midjebälte kom gåendes, sjungande och spelande genom hela lokalen. En av våra populäraste servitörer "Sheriffen" kallad bar på en orange tårta med ett ljus i mitten. Stannade vi vårt bord och plockade upp junior på golvet. Dansade och sjöng och snart var både kvinnan och "Prinsessan" med och dansade. En lagomt generad grabb firades på sin 14-års dag. Långt borta från snöslask och minusgrader på en restaurang i Hurgada, Egypten. Jag tror att han kommer att minnas den här dagen länge, väldigt länge.
Tårtan var av glass (han äter inte vanliga tårtor) och vi bjöd in två vackra damer från Norrköping, Lovisa och Ebba samt Eive och hans Anne-Christine till bordet. Festen fortsatte sedan i baren för att på småtimmarna förflytta oss till diskobaren där vi slog runt i ett par timmar..Mamma och lillasyster avvek för att sova, ganska tidigt på kvällen.