måndag 14 mars 2011

Minns ni tågolyckan i Kåhög?

På den här tiden jobbade jag åt Alingsås Tidning (ett av många misstag i livet)Sportchefen och jag kom tillbaka från ett jobb i Vårgårda och när vi kom in på redaktionen så gick larmet från polisen -Allvarlig tågolycka i Kåhög. Jag skulle sluta för dagen så jag tog min privata kamera och stack direkt. Jag var nog den första journalisten/fotografen på plats och det var en förskräcklig syn som mötte oss som kom först till platsen. Räddningspersonalen med viss förstärkning av civila gjorde ett fantastiskt jobb. Ambulanser och Marinens räddningshelikopter körde i skytteltrafik mellan sjukhusen och olycksplatsen. Jag minns inte exakt, men jag har för mig att det tack och lov inte blev någon dödad men det var 71 skadade. Jag sände omgående en bild till tidningen Se som jag levererade mycket bilder till på den tiden och nu när jag sitter och scannar så dyker det ju upp en massa gamla jobb som jag haft. Sådana här jobb kan man dock vara utan, då är det betydligt trevligare att sitta bakom målet och bevaka en fotbollsmatch i div 6, helt klart. Som ni ser så hade flera av vagnarna spårat ut och förödelsen var enorm. Fast sett med dagens ögon och katastrofen i Japan så är ju en svensk tågutspårning ingenting jamnfört med detta. Hur som helst jag har inte varit någon sensationslysten fotograf utan satsat på andra typer av bilder. Något som givetvis satt sina spår i plånboken, men å andra sidan sover jag ganska gott de timmar jag sluter mina rödsprängda ögon.
pappa B
Skicka en kommentar