måndag 11 april 2011

SS Rotterdam blev mitt hem...

KLM flight KL1154 taxade ut från Landvetter i exakt tid och studsade ner på det enorma getinboet Schipold strax före lunch. Vädret var grått och en kort tågreda med snabbtåg tog mig till Rotterdam utan problem. En rödhårig glad ung kvinna mötte upp och både kameraväskan och den som rullade efter mig blev betydligt lättare. Ingen kultur-Nisse i fladdrande gabardinbyxor utan en ung pigg och vacker kvinna stod där på perrongen och hälsade pappa B välkommen till Rotterdam, Hollands trevligaste stad. Vi klev på en flatbottnad, stor och lång båt -Henry Hudson- som skulle bli min transportör från det väntande hotellet och in till centrum under mina dagar i Rotterdam. Hotell ja, det här gick banne mig inte av för hackor. Det senaste kryssningsfartyget SS Rotterdam som ingick i Hollands America Line och seglade mellan 1959 och 2000 låg nu för ankar i floden Maas och fungerade som ett fantastiskt hotell. 270 lyxiga rum där ett av dem var mitt. Tjohoo!! Checkade in och Kim som min förtjusande guid heter hon berättade att vi skulle ta en vattentaxi (nu jäklar gick det undan skall ni veta) till Hotel New York (det tidigare huvudkontoret för Hollands America Line numera ombyggt till hotell med en fantastisk restaurang på bottenvåningen. Där träffade vi sex tråkiga franska PR-människor som efter en rundvandring på fyra trappor var färdiga att avlivas på grund av dålig kondition. Nåväl, vi fick oss en paus inne i restaurangen där samtliga fransmän drack öl, fransyskorna vatten medan Kim drack ett litet glas vitt och jag en stor wirre, en 12 årig Jameson. Ska de va så ska de va och klockan var redan över 15.00!

The Nederlands Fotomuseum var nästa stopp och innan detta så lämnade vi med glatt hjärta fröken Else med hennes klagande fransmän bakom oss (Stackars Else, som också var en glad liten dam)Här fanns det mycket för en intresserad fotograf att beskåda, bland annat en digital collection med över 100 bilder. Här kan man även få en överblick av mer än 100 års holländsk fotografi. . Magen på den här ålderstigna mannen började knorra och just i rätt ögonblick då jag började snegla in genom förnstren på alla de underbara restauranger som ligger dörr i dörr med varandra på de flesta gator i staden så förkunnade lilla fröken Kim att nu jäklar skulle vi gå till -Bazar- och äta oss mätta. Sagt och gjort, raka vägen mot restaurangen!
En fantastisk middag som gick i Afrikansk stil med massor av god mat, dryck och glada skratt. En mycket nöjd, mätt och glad pappa B tog en taxi ner till sitt flytande hotell, somnade gott och såg fram emot morgondagen. Det gör jag nu med för då skall jag berätta lite mer om mina dagar under vattenytan.
pappa B

Inga kommentarer: