fredag 29 juli 2011

Hur vore det om man försökte sälja lite bilar?


Hela Saab, den svenska regeringen, folket i Trollhättan och landets alla blåsta underleverantörer kan ju ganska klart se att det inte får förekomma några ryska pengar i det svenska bilföretaget! Eller hur? Inga löner till arbetarna är det värsta som kan hända. Går de hem då tar hela den här ruttna historien slut?

Jag har givetvis hängt med bland rubrikerna en del och varje gång blir jag lika förvånad. Varför tar man aldrig upp detta med att Saab inte säljer några bilar? Ingen människa vill köra Saab! Inte ens i Kasakstan! Ute på fabrikens parkeringar, i bilhallarna som representerar märket radas nya modeller upp och de står där tills de dammar ihop. Säkerhet och hög teknologi säger konstruktörer och byggare, men sen då? Just nu verkar det som om företaget borde prata med Fiat och Skoda och sälja sina halvfärdiga plattformar till dem i stället. Eller varför inte börja tillverka små EU-moppar till stadsborna som snart inte får ta bilen med sig in till jobbet? En billig variant så att man får sålt det man tillverkar. Att sedan inte de ryska pengarna duger åt fisförnäma Europeiska banker det är bara att beklaga. Små svenska underleverantörer som satsat allt de har för att kunna hänga med i bilindustrins cirkus de står idag på knä och får lämna både hus och hem och Saaben i garaget när fogden kommer med sitt block med röda lappar.

En person som håller med mig är Lars Holmqvist, VD för Clepa, den europeiska organisationen för underleverantörer inom bilindustrin. Han säger också att det grundläggande problemet är att Saab inte säljer några bilar. Och det är ju det man lever på!

Nu skall jag åka ner till Sportfiskarna och lösa ett nytt "Gula kortet" och så stannar jag vid Media Markt och köper en hårklippare för 29 kronor. Och jag åker inte Saab, nej jag tuffar iväg i en riskokare från Korea. En bil som har all extra utrustning redan inbyggt.
pappa B

"De sånger vi inte vill höra, är de nyttigaste att lyssna på"

Inga kommentarer: