fredag 12 augusti 2011

Jag bara betraktar...



Har ju blivit galopp-freak på ålderns höst. Blev andelsägare i två Riksgaloppörer, Street Band (1) och Mossgorda (2). Detta får mig att förundras över djurtransporterna. Galopphästarna kommer i fina bussar och transportkärror. Fint och bekvämt skall det vara. Grisarna som skall till slakt åker i specialbyggda långtradare med två plan och aircondition. I andra länder har man inte lika höga krav. ...så här går det till i Tunisien bland annat. Upp med fåren på flaket och dra iväg. Både åsnor,hästar och kor får samma transport men inte kamelerna. Har aldrig sett en kamel/dromedar på en lastbil? De är ju passgångare så de blir kanske åksjuka...?
Öppet hav, ja det är mer som är öppet på den här flotten i Medelhavet. Nu är sommaren på väg att glida oss ur händerna och snart faller löven, marken blir hård och kall. Frosten slår till, regnet blir till snö och snart sitter jag och mina vänner ute på Surtesjöns is med pimpelspöt i handen. Konstigt egentligen. Hade man bott i ett länd där det aldrig snöade skulle man nog bli lite skärrad, fast man vänjer sig väl med det som med så mycket annat. Att bensinpriserna stiger till exempel, vi gnäller men tankar snällt och saken är ur världen. Nu skall jag ta mig en kopp te, hej på en stund....
pappa B

Inga kommentarer: