tisdag 9 augusti 2011

Jag längtar ibland tillbaka till Kragerö....

Här kommer Reidar och Kolbjörn tuffande efter en tur till hummertinorna. Jag hade den stora äran att få träffa Aud och Reidar, ett helt fantastiskt par på den lilla ön Kragerö i Norge. Jag var på en journalistresa tillsammans med några danska cykelreportrar och som ende svensk, redan då lagom överviktig, höll de på att ta livet av mig. Vi hamnade till slut hos Aud och Reidar för att prata om deras Hummersafari. Det blev för mig en skönt avbrott från cyklingen upp och ner för branta fjällbackar i Norge och sedemera en personlig vänskap med dessa trevliga människor. Jag åkte dit själv och filmade deras Hummersafari, en riktig höjdare som också visades på Viasat ett par veckor senare.
På den resan fick vi 11 hummrar när vi, tidigt en morgon åkte ut tillsammans med Kolbjörn, Reidars gde vän och fiskekompis. Havet var stilla men de djupa dyningarna gjorde att pappa B:s ögon vindade en aning och jag åt nästan upp hela den påse med karameller jag inhandlat dagen före utfärd (Man lär sig, av skadan blir man vis, som de lärde säger)

Hemma vid bryggan igen så kom en annan av Reidars vänner förbi med en havskatt. Utsökt god men ful som stryk. Nu har paret lagt av med sin verksamhet och jag vet faktiskt inte om de fortfarande bor kvar ute på Kragerö, det skall jag banne mig kolla redan idag.
Det blev för tungt och krävde all uppmärksamhet vilket gjorde att de själva aldrig fick någon semester och kunde koppla av. Hur som helst så var det en fantastisk resa och jag tänker på dem ibland. Det är inte utan att jag längtar tillbaka till det lilla mysiga huset nere vid kajkanten i Kragerö.
pappa B

Inga kommentarer: