torsdag 1 september 2011

Oslo en sargad stad - men en pärla ändå!

Den som aldrig har varit i den norska huvudstaden har missat massor av kul. Frånsett den tragiska händelsen som fortfarande ligger som en skugga över "kungens by" så är detta en av världens vackraste huvudstäder. Ny byggnader både i den centrala delaen av stan och även ute i ytterområdena vittnar om att den norska ekonimin fortfarande är stark och utvecklingen lika så. Jag har varit i Oslo säkert över 50 gånger och jag blir lika glad varje gång jag sätter ner fotsulorna på någon av stadens gator, de må vara Karl Johan eller någon lite mindre anspråksfull sidogata.
Här finns restauranger, hotell, barer ett stort utbud av affärer för alla smaker och åldrar. Personligen tycker jag att det enklaste vägen att få ett bra boende är att kolla på hotell Oslo. Där hittar du säkert ett boende som passar både dig och din resekassa. Här gör familjen och jag ett besök på Kontikimuseet där både flotten och massor av expeditionens utrustning finns väl bevarade. Spännande, inte minst för oss "grabbar". Jag tycker att du skall samla ihop familjen och ta en tur till vår närmaste huvudstad. Fina förbindelser både med buss och tåg från Göteborg. Kolla bara Operan i Oslo, Flera gånger vackrare än den klump vi har liggandes nere vid hamnen i Göteborg.

1 kommentar:

Synnøve. sa...

Hej på dig Pappa B :))
Så du har besökt vår vackra huvudstad.
Jo ibland är den vacker, det tycker även jag.
Finns massor att göra där. Men jag går gärna inte ut där på kvällstid...
För mycket bråk kring Karl Johan....

Men hotell, restauranger, och annat finns i överflöd.

Operan är ett smycke tycker jag, där den ligger. Har du varit uppe på taket?
Om inte så vill jag varna för att gå upp på vintern... Snorhalt.... och allt sluttar... Tänk dig resten då :)
Du kan även ta båt till Göteborg från Oslo nu. Stena Line tror jag har en rutt dit.

Önskar er alla välkommna till Oslo igen. Säg till så kan vi träffas. Bor inte långt från stan.
Kram Synnöve.