måndag 21 november 2011

PALT har förgyllt en gyllene dag!

Ja så här kan man göra med en bild om man använder sig av en av många appar till sin mobiltelefon. Så här ser den ut om man använder sig av iPhones egen kamera. Bilden tog jag under kvällens Rannebergsrunda. En utbrunnen moped, en olycklig grabbs ihopsamlade förmögenhet har förmodligen stulits och eldats upp inne i en gångtunnel
Jag fuskade ikväll. det blev så mörkt att jag skippade turen runt sjön för det är inte så roligt att snubbla omkring där i mörkret. Men det blev styva 4 kilometer i alla fall.

Vi hittade den högst upp på en hylla, bakom en stolpe -Paltmixen från Kungsörnen- Jag var skeptiskt men rapport via kvinnan från en äkta Pitebo hade förkunnat att mixen var riktigt bra. Eftersom jag inte, trotts födsel uppe i paltlandet i norr, kan laga palt, så ville jag gietvis pröva mixen. Kanske den skulle väcka lite liv i paltådran igen och till och med ge en liten paltkoma. Fläsk inhandlades, tärnades och stektes. Mixen blandades (jag slog ut hela kleten på skärbrädan och knådade den som en deg. Fick ihop 15 normalstora paltar som kokades (tills de flöt upp) i lättsaltat vatten.
Här puttrar paltgrytan för fullt och snart poppar de färdiga paltarna upp.

Smörpaketet ställdes fram mitt på bordet, trollen kallades in och jublet bröt loss. De, liksom sin fader, älskar palt. Kvinnan gillar det också, men hon mäktar inte med lika många som vi andra. Mina vänner, även om det inte går att jämföra med den riktiga palt som en av grannarna här i området brukar föreviga mig med, eller den palt som mina kvarvarande släktingar hemma i norr bjuder på så fick den här mixpalten mer än berömt godkänt av hela gänget. I och med detta så har man lagt in en riktig kolydratbomb i kaggen så det blir till att leva på vatten och gröna ärtor fram till helgen. Lev väl mina vänner, nu blir det bara lite radiosvammel lite längre fram i kväll.
pappa B

2 kommentarer:

Jan sa...

Hej! Paltbröd med vitsås är en av mina favoriter.Vi hade ett litet jordbruk i Ramsele med kor och gris.Grisen slaktades och mamma tog tillvara allt blod som senare blev paltbröd. Jag har en ny hemsida nu men den tar lite tid att fixa till.Du ska få adressen när den är klar.
Ha De
Evert

pappa B sa...

Tack för det träningskompisen min. Jag hoppar in direkt den blir klar.
Paltbröd och all blodmat är som att suga på ett järnspett, bara dundernäring :o)