onsdag 1 februari 2012

Premiär med bara småfisk...

                         Nu vill jag att ni duktiga läsare förklarar detta fenomen för oss. Över hela sjön fanns det sådana här ringar. Ett hål i mitten (igenfruset) med sprickor runt omkring och så en stor cirkel utanför med en kant av snö, se på bilden. Visst tusan ser det ut som små kratrar eller har Surtesjön föräras med små gröna män från mars? Eller månne april. Kommentera, snälla om ni vet hur detta uppstår.



MacMyra var lika konfunderad som mig över dessa ringar och vi har ingen som helst susning hur dessa har kunnat uppkomma. Det var nästan så att ringarna tog mer intresse än själva fisket idag. Jag provade till och med fiska mitt i en bara för att se om jag kanske skulle få upp en självlysande gubbe eller nåt annat spännande.
I morgon är det "Länsman", Bandy-Erik och jag som stegar ut på isen. Då måste det bli matfisk för det har jag lovat "Skogarnas Konung" han älskar stekt abborre.

Fisk fick vi bägge två så vi slapp visa snoppen för katten, tack och lov. MacMyra var mest på hugget (han tjuvtränade i lördags) idag fick han sex små abborrar och tappade en (den största givetvis) Jag fick fyra varav två mörtar, de första jag fått på Surtesjön sedan jag började fiska här. Tack och lov så fick jag bara två. Hade jag fått en till hade jag blivit kallad för "Mörten" resten av mitt aktiva liv. 

Inga kommentarer: