söndag 1 april 2012

En djungel runt knuten...

 På morgonpromenaden så valde jag att ta den långa Lärjeåns rundan. Passerade bygget av den nya  Sim- och Ishallen, som man håller på att bygga. Det går faktiskt framåt med bygget och snart kan ungarna i Nordost både åka skridskor och flyta omkring i temperarat vatten.
Gamla träd täcker stora delar av stigen vid Lärjeån. Här är
det rena djungeln på vissa ställen. Väldigt vackert.
Att promenera utefter Lärjeån är som att följa en djungelflod. Små forsar och stora blanka vatten. Färgat grönt av all den lera som finns i dalgången och täkt med gamla nedfallna träd så väntar man bara att det skall plaska till och man får se en krokodil eller något annat träskmonster visa sig. Detta är fredad mark, ett naturskyddsområde nästan mitt i stan, men hur länge? Snart kommer det väl någon kommunal snubbe med vilda planer att bytta även här.
Här på stenarna i de små forsarna trivs Strömstaren
och han hoppar upp och ner i det strömmande vattnet.
En fantastisk utsikt över Angered och Rannebergen får man när
man kommit upp från dalen, upp på den gamla banvallen,
numera asfalterad som en fin cykelväg till Gråbo
Håll med om att det är vackert? Och kan ni tnka er att detta är bara ett par mil från centrala Göteborg. Den här rundan som jag bruar traska runt mäter 8, 3 kilometer fram till centrum och så har jag 1000 meter kvar till min ytterdörr. Nu är "Skogarnas Konung" på väg hem från sitt konfirmationsläger och då blir det en tuff runda ner på gymmet. Han är riktigt taggad skrev han på sms till mig för en stund sedan. Det är bäst jag vilar mig lite i massagefåtöljen innan han dyker upp, skall möta honom nere vid kyrkan när han kommer.
Vi kanske höres längre fram under dagen, vem vet...
pappa B 

Inga kommentarer: