tisdag 10 april 2012

Varför slutade pappa campa?

Mauno Lassila sätter fyr under stormköket i Jaurekaska 1965
















Ja, det undrar jag med ibland. Varför har jag lagt av med alla campingsemestrar? Visst, när vi åkte upp för att fira Porjus 100-års kalas då hade vi tältet med oss upp till ordkap. Tack och lov var vädret inte anpassat till tältande vid det tillfället så jag slapp ligga på liggunderlag och i sovsäck utom en natt...

Tältet skulle upp punkt och slut och med rösterna tre emot ett så var jag så illa tvungen att plocka fram presseningen och plockepinnet ur dess fodral (bild kommer senare). Tältet var nytt och med en bruksanvisning a la IKEA utan sexkant skruvar började ihopsättningen. Tack och lov hade kvinnan på känn att det skulle ta tid så vi startade direkt efter det att vi intagit en god middag av dillkött och potatis anrättat på det uråldriga och sotiga stormköket som än lever kvar efter otaliga turer i naturen under ungdomens dar.
Mörkret föll så sakta över den vackra campingplatsen och till slut stod vårt changtila tält på plats aningen svankryggigt men ändå. In med liggunderlag,kuddar sovsäckar och plötsligt blev det väldigt gott om plats inne i bilen. Hipps fillevips låg alla tätt intill varandra och det tog inte många minuter innan de sov. Själv låg jag obekvämt, hårt och ojämt och insåg efter en timmes snurrande inne i sovsäcken att morgondagen skulle inte bli vad jag tänkt mig. Försiktigt tog jag min kudde med mig och kröp ut ur fångenskapen. Öppnade dörren till vår hyrda Passat och fällde ner ryggstödet. Satte mig tillrätta med kudden under huvudet och sov som en stock.
Det knackade på rutan, -Ligger du här och sover? Kvinnan var på väg för att morgonpinka, -Nää, svarade jag, det är min bror.
Tältet packades ihop efter konstens alla regler, alla pinnarna kom med och det har inte packats upp sedan dess. Nu kan det nog bli aktuellt igen då "Skogarnas Konung" och jag skall dra till skogs på vår fisketur. Vi får väl se? Smyger undan ett par tjugor vid varje pensionsutbetalning så kanske jag kan samla ihop till i alla fall två nätter i någon stuga.

Nu skall jag upp och möta lille Stefan, Han och jag åker på Seniorpasset ute på Lindholmen till vår gamle tränare Jim. Det kommer säkert att bli kul. Jag körde spinning igår och det känns faktiskt. I benen? Nej fan, men i ändalyckten.
pappa B

Inga kommentarer: