tisdag 19 juni 2012

Kuckeliku klockan är 10.27...


Jag vet inte varför men jag har alltid gillat fåglar. Om det kan bero på att jag har hönshjärna eller att jag vippar när jag går, det vet jag inte, men fåglar har jag alltid gillat. Jag har haft höns av olika de slag, uppstoppade fåglar när jag var liten men aldrig några levande fåglar i bur. Jo en kort stund när min lilla ärta och jag träffades, hon hade en fågel som flyttade ganska snart. Fåglar skitar ner så förskräckligt, sprätter fröskal och annan skit runt lägenheten. Fåglar skall vara fria, flyga och skita på grannens nytvättade lakan, så skall det vara.
Den här svarta tuppen var kung hos en mycket god vän, en liten trollunge i min närhet som är liksom en fågel, lite egen, lite fri att flyga lite hit och dit om hon känner för det. Hon har massor av höns och jag skulle ha varit där och hämtat fjädrar till min och juniors flugbindning. Men...jag kommer ju aldrig iväg.

Jag är djävligt duktig med höns, de gillar mig på något konstigt vis. Hade en dvärghöna en gång i tiden, hon låg på mitt huvud när jag var ute och krattade gräs. Agda kallades hon och hon kom när man ropade...
Här tar sig hönan en liten tupplur!
Jag brukar hypnotisera hönsen ibland bara för att lugna ner dem lite. Man kan till och med få dem att röka en cigarett om man nu är så taskigt. Det gjorde alltid min morbror hemma i lappland. Jag tycker inte att detta är speciellt kul och eftersom jag inte röker så har jag aldrig cigaretter med mig så jag kan visa det.

På bilden har jag lagt en lite fjäderklädd dam på sida så hon kan slappna av lite efter allt pickande efter mat i hönsgården. Hon har absolut inga planer på att ruska på sig och sticka iväg innan jag tycker att det är lämpligt.

Har du några värphöns hemma i trädgården? Ge dem då en chans att stilla sig lite så mår de bättre, värper mer och blir allmänt med sympatiska mot sina hönspolare och de tvåbenta individer som är runt omkring dem. Detta skall man inte testa på vargar!
pappa B

"Där hönsen är dit kommer tuppen"

Inga kommentarer: