fredag 20 juli 2012

Bilder 75% av mitt liv, resten har varit en fest...

Att ha haft möjligheten att jobba som fotograf i mer än 50 år, och jag hoppas att den möjligheten finns i ett par år till, har varit en ynnest. Att få jobba med det som en gång i tiden var min hobby eller ett substitut till att jag inte lyckades som målande konstnär det är ju få förunnat. Jag fick den chansen och jag tog den vilket jag aldrig ångrat i hela mitt liv.

Att stora delar av mitt fotografiska liv har handlat om vackra kvinnor, resor och en del sport beror till 100% på att detta är det som jag tycker förgyller livet för människan på bästa sätt. Vin, kvinnor och sång, sa min pappa till mig hemma i det gula hus i Porjus, som vi delade med min morfar och mormor. -Det  är livet det Besse, glöm inte bort det, sa han och skrattade. Han kanske sa det som ett skämt till mig, men jag sparade de orden i mitt huvud och så har det blivit, och så kommer det att fortsätta att vara.

Nu är det ju så att både vin och kvinnor har förgyllt min tillvaro och gör det fortfarande. Ett glas väl tempererat Cháteau de Seguin 2005 från Bordeaux med en syrlig smak av slånbär, en god ost tillsammans med min vackra kvinna kan fortfarande få pulsen att stiga ett par snäpp. Däremot är det illa ställt med sången, men det är ju smällar man får ta. Jag gör som Egon Kjerrman gjorde på sin tid, jag sjunger hellre än bra och det får omvärlden leva med.


Då det gäller sportens värld så är jag allätare även om jag inte kan förlika mig med schack som sport. Det är säkert både spännande, tekniskt och roligt om man kan det. Det gör inte jag. Bilden här ovan är tagen vid målgång i Kullingsloppet i Vårgårda, för väldigt många år sedan. Detta var två friska bilförsäljare i Alingsås som hade beslutat sig för att ta sig fram 3,5 mil på skidor i blötsnö och med en utrustning som inte genomgått för dagsföret lämplig preparering. Men...de kom i mål och efter målgången var det inte mycket kraft kvar hos grabbarna. Men heder åt upptåget och jag fick en fin bild.
Mina sportbilder har jag försökt återge med en humoristisk baktanke för att försöka återge hur roligt det egentligen är med idrott.

Jag har haft turen och förmånen att resa otroligt mycket. Både långt och kort. Ensam ut i vildmarken, tillsammans med fantastiska kollegor, grupper med gnälliga pensionärsgubbar och käringar som klagat på allt och alla och så med min kvinna och våra barn. Det sistnämnda har varit de trevligaste upplevelserna. Att få se sina två små barns ögon när de konfronteras med andra kulturer, människor och djur. Som på bilden här när vi valde att åka Ubåt i Egypten. Uttrycket i deras ögon när en grodman plötsligt dök upp framför den lilla gluggen vi tittade i och vinkade till oss. Den bilden fastnade inte på det digitala minneskortet men i mitt huvud. Jag hoppas att vi har många trevliga resor framför oss än i några år. Tag vara på din tid, försök inse att livet blir både roligare och lättare med lite vin, kvinnor och sång!
pappa B

Inga kommentarer: