onsdag 21 november 2012

Idag skulle min faster Olga haft namnsdag...

Just det, idag har Helga och Olga namnsdag. Två krutgummor där Olga är den ryska varianten av Helga. Namnen betyder helig eller lyckosam. Huruvida detta stämde till 100% för min faster uppe i Boden det vet tusan det.Speciellt lyckosam var hon inte, då hennes gubbe Sigge trillade av pinnen på tok för tidigt och speciellt helig var hon inte heller den lilla, snälla gumman.  Men..hon var min faster och det räckte. Runt 4000 har Helga, som tilltalsnamn medan 3.800 heter Olga där de flesta förmodligen kommer från Balkanländerna?

Den 21 november 1989 utökades den pågående lärarstrejken då 2.400 Göteborgslärare lägger pennorna på katedern. Totalt var det 17.000 lärare på högstadier och gymnasieskolor, som lade ner jobbet.
Den 21 november fast år 1911 genförs rösträttsdemonstrationer i London. Här går kvinnorna bärsäkargång och slår sönder fönsterrutor i ministerier, klubbar och tidningsredaktioner. Det är därför GP har sin redaktion så högt upp från gatuplanet?

Den 21 november 1981 klev den gudomliga Olivia Newton John upp på första platsen på Billboard listan med sin "Physical" Låten låg kvar i 10 veckor.
Vad som hände den 21 november 1838 det vet jag inte och om sanningen skall fram så är jag inte så intresserad av det heller för den sakens skull. Snart börjar brajtingarna modella i TV:n och jag startar bandet. Motlut på 4 och med en hastighet på 6,5 kan jag jogga utan att tappa andan, kanske höjer jag till 8 de sista två minuterna vi får se. Två gånger 30 minuter med en kopp mellan halvtimmarna, det blir fint.
Ha det tills nästa gång!
pappa B

Inga kommentarer: