måndag 10 december 2012

Kuckeliku klockan är 8.10,,,,Upp och hoppa!

Det skall jag, lille Steffe och Ivan den förskräcklige snart göra också. Ja, hoppat upp har vi redan gjort, men vi skall ner till Stigs Center och hoppa runt med resten av tanterna och farbröderna som passerat bäst före datum..
Junior och kvinnan har redan lämnat boet, åt var sitt håll. Min lilla bagerska har sovmorgon men tassar omkring här utanför skrubben, och ropar snart hej till farsgubben.
Idag är det mildare och snön som hängde i ljusslingan på balkongen har tinat bort. Snart är det grått och trist över Göteborg igen. Säg den glädje som varar.

Det står i alla fall het klart för mig att ni inte har en susning om att Alfred "Krutgubben" Nobel kastade in handduken den 10 december. Året var 1896 så det är klart att du inte kan komma ihåg detta. Betydligt lättare är det att Afrika fick sin första nobelpristagare den 10 december 1986. Wole Soyinka hette tjommen från Arika och han fick priset i litteratur. Är det någon som läser min blogg som har läst någon bok av honom? Nää, jag kunde ge mig fan på detta. Men Pippi Låmngstrump är det många som läst och tant Astrid hon fick allt stå där i Småland vid sin grindstolpe och titta på. Djävla skitgubbar och käringar som utser Nobelpristagare. I kväll fjantar man för en kines, Mo Yan heter han. Rund, med kattskalle som de flesta rika kineser, en av de som fullständigt skiter i de mänskliga rättigheterna. Han skall tilldelas Nobels Fredspris, vilket djävla skämt. I litteratur?
Sture Allén akademiprofessorn, han som så fyndigt kallade vår nya idrottsarene för Nya gamla Ullevi, han putsar upp fracken och får sig en snålmiddag av bästa sort. Han borde ha stannat hemma på Allén i stället.

Nu drar jag till gymmet!
pappa B

Inga kommentarer: