lördag 8 december 2012

Nordiskt i topp bland damerna...utan Sverige!

Unge Fredrik skall jag bjuda på en snus, han gjorde ett gott arbete på förmiddagen då han klev in bland de tio bästa i skidskytte herrarnas jaktstart. Unge Christer Eriksson kan jag klappa om också, men Ferry & Bergman de kan gå hem och ställa sig i skamvrån, de underpresterade bägge två!
Holmfrid Olsson från Transtrand på väg mot mål vid VM i Zackopande 1968

Norge, Norge, Finland blev det i damernas jaktstart. Unge frk Solendal fra Lillehammer vann överlägset tack vara fint skytt i stående med två raka nollor. Finskan Mäkäräinen hade spillt sitt krut under de två första varven och fallerade i skyttet vilket krävde kraftfulla tag i åkningen för att komma ikapp de främsta. Sånt får man betala för i slutet av ett lopp.
De svenska damerna gjorde som vanligt, kravlade sig runt bland de 40-60 platserna. Finns inget sia om de det gäller deras prestationer det är bara att dubblera dosen med bättre kvalitét på passen. detta gäller både åkningen och jobbet på skjutvallen. Tord Vikström svammlade mer än vanligt som kommentator och det är knepigt att inte Eurosport kan plocka fram bättre folk som skall rapportera för oss som sitter hemma i sofforna. Pratar man inte sönder tävlingarna så har man inte ordning på vad som händer och sker över huvudtaget.

Nu skall jag laga till en liten fet kycklingröra med ett grönsaksmos till mig och något onyttigt till kidsen. Kvinnan hon käkar på jobbet hoppas jag, annars får hon klara sig utan middag. Min lunch? Aha, jag har glömt den, jo jag har stoppat i mig en mix med olika nötter, dadlar och rivet äpple blandat i youghurt, fet sådan. Satt som en smäck.
Ställer mig vid spisen och kommer med en liten trevlig bild på min middagstallrik, vänta bara.
pappa B

Inga kommentarer: