tisdag 4 december 2012

Överansträngd - doktorns dom!


Kolla vilken vacker vinterbild närjag gick hem från gymmet idag. Kände mig faktiskt inte riktigt alert, var lite yr i knoppen och sa till Ivan att det kändes som om jag skulleåka på nackspärr, hade ont på högra sidan. Tänkte nog satsa på en stund i massagefåtöljen när jag kom hem. Det gjorde jag med men först slevade jag i mig en stor tallrik grönsakssoppa, en clementin och en halv pommelo, hoppade in i duschen och startade massagen.

Somnade knall och fall i fåtöljen och när jag vaknade hade jag en jäkla huvudvärk. Hela kroppen kokade men jag svettades och frös. In med tempen i mun och den visade 36,7, bra ingen feber. På med blordtrycksmanchetten och igång med pumpen, höger och vänster arm och det varierade ordentligt. Väntade en stund och då var det jämnare tryck mellan armarna. Kvinnan kom hem och blev givetvis orolig när hon såg att jag inte var i normalt skick. -Vi ringer sjukvårdsupplysningen, sa hon och jag slog en signal.
Fick berätta hur jag knnde mig och det är svårt när man inte har ont, men känner att kroppen inte är intakt. -Ring 112 och beställ en ambulans och åk upp till Östra Sjukhuset. -Men kvinnan kör mig upp, sa jag. Ring en ambulans för om du skulle bli sämre kan hon inte göra något om hon kör bilen.

Ambulans! Huvva, bara det ordet får mig att må dåligt men jag ringde 112 och fick berätta allt en gång till för en annan sjuksköterska. -Jag tror att ni kan åka upp själva sa hon men jag fick lova att om jag blev sämre under resans gång så måste jag ringa och de skulle möta upp med ambulansen på vägen. Barnen oroliga men ändå sansade över att se farsgubben i dåligt skick.


Kom in direkt och det tog bara några minuter så låg gubben i ryggläge bakom gråa skärmar och en vacker liten varelse kopplade slangar, manchetter på mitt hårlösa bröst. Förflyttades ut till ett väntrum och fick sitta där och vänta och när jag till slut träffade doktorn, en ung kvinna som testade blodtrycket en gång till klämde både här och där lös i ögonen tittade på tungan och jag fick så gott som genomgår ett seniorpass inne i det lilla behandlingsrummet. -Det är ditt blodtryck som ställer till det, du har helt enkelt tränat för hårt.
Du får ta det lugnt, gå till Vårdcentralen och kolla trycket, blodfetter och så var det något annat konstigt som skulle göras. De får sedan avgöra vilken form av blodtrycksmedicin som skall sättas in, om det behövs.
Här behövs banne mig ingen blodtrycksmedicin ännu! Blir jag helvimsig och vingalr omkring då sätter vi in medicinen, inte förr.

Rast vila och inga fler dubbelpass på ett tag så är snart trycket i ordning igen. Jag har aldrig tidigare haft krångel med blodtrycket, fast det är klart det var ju ett par år sedan jag kollade det sist.
Lille Steffe har gnällt på mig att jag kör får hårt och några till med för den delen. De hade nog rätt men envis som en annan är och dessutom tror att man är stålmannen, fick ge sig. Jag har tagit i för mycket, så är det bara...

Nu har gumman och jag druckit en kopp te och nu blir det bingen. I morgon har jag vilodag och jag ställer in passet på onsdag så jag hinner återhämta mig lite. Sov så gott och var rädda om er.
pappa B

2 kommentarer:

Anonym sa...

Men Besse!
Nu tar du det lugnt!
Hälsan går i först, sedan lite träning.
Kram krya på dig.
Pia

Anonym sa...

Hallå min vän, nu tar du det lugnt så att du orkar med att borra ett par hål i isen nu när det börjar närma sig.Med andra ord,krya på dig.
Ingvar.