fredag 28 december 2012

Tre tappra dagar sen brakar det loss gen...

Fyrverkerier, fans påfund. Olyckor en del med dödlig utgång, döva, blinda och lemlestade raketuppskjutare är facit så gott som varje år. Och lika förbannat så köper fäder, äldre bröder och systrar ut dessa livsfarliga pjäser till minderåriga. Resten av de som fyrar av smällarna är oftast så pass berusade när de ger sig ut med tomflaskor och plaströr för att "bränna av lite krut", så de borde överhuvudtaget inte ens tänka på att skjuta några raketer. Det visslar och smäller mellan balkongerna och de som skjuter värst är de som kommer från riktiga smällare och vill ha det lugnt och fint här hos oss. Gamla tanter får knallskott kastade efter sig, hundar blir sönder stressade för resten av livet och även små barn tar illa vid sig av detta.

Men visst är det vackert och det får gärna förekomma om det sköts riktigt med utbildade tekniker. Då gr även jag ut ur huset för att titta.
GP:s fyrverkeri 2007 plåtat från viadukten nere vid Kajskjul 8
Det blir snart ett nytt år också. Om det blir så gott, det får vi väl se, hur som helst så rullar det in nya siffror i kalendern och iPhonen om någon dag. Jag hoppas att ni har haft en trevlig helg och jag och Ivan vi tränar som vanligt igen. I morgon blir det pass. Lars var i Skåne och han ringde mig idag och berättade att han var på ett Sportlife där och skulle köra sitt pass. Duktig pojke.

Jag skall köpa en kalkon, späcka den med päron så den blir saftig och god. Plommon och äpplen är bannlysta hos pappa B. Här är det päron som gäller. Då stannar köttsaften kvar i kalkonen och hamnar inte i plommonen eller äpplena. Päronen de släpper själva ut sin goda saft så köttet blir underbart mört och fint. Skål på er mina vänner och vi syns och hörs väl om några dagar.
Pappa B

Inga kommentarer: