onsdag 27 februari 2013

6,6 minus och jag hoppas på solsken...

Fiskehatten på sned och laddad inför fjolårets Rallarmarsch, men visst duger gubben som storfiskare också? Fast hatten är utbytt mot varm toppluva och jackan är uppdragen i halsen. Idag skall "Länsman" och jag testa fiskelyckat ute på Mjörns is (hoppas den håller två tungviktare).
I fjol promenerade vi långt på blankisen utan någon större framgång då det gäller hemburen fångst. Om Gud vill och stövlarna håller tätt kanske vi kan slå fjolårets totala fångs med ett par fiskar.
Mannen i Lodenrocken berättade att han varit i Bohus och plockat upp 75 abborrar på 3 timmar varav 35 fick följa med hem. Det lät ju verkligen bra, och måste ses som vinterrekord då fångsten han dragit upp när vi varit ute tillsammans aldrig överstigit tvåsiffrigt tidigare.

Bilden här tog jag i februari i fjol. Blank is med stora sprickor där små drivor av hårt packad snö hade lagt sig. En ganska märklig syn och de formationer som bildades var vackra rent fotografiskt så jag sköt ganska många bilder kan ni tro. Bra träning för två gamla gubbar att promenera fram här och sedan borra en massa hål. Vissa områden såg ut som en prästost där vi gått fram. Kan ni tänka er att man kan borra fyra hål i en fyrkant på en meter och få fisk i ett av dem men bomma i de andra tre?
Det är detta som gör fisket så hemlighetsfullt och fan skall veta, verkligt irriterande ibland.

Idag skall vi inte åka så långt upp på sjön inte heller traska iväg flera kilometer utan hålla oss på närmare avstånd till land. Vi har fått lite hemlig information så nu skall vi se om det fungerar bättre och fångsten blir så pass att man i alla fall kan få sig lite stekt abborre i eftermiddag. Vi gillar fisk här hemma så gänget sitter med öppna munnar och väntar på farsgubben.

Lage har namnsdag idag. Det är ett ålderstigen danskt namn som man tror har att göra med lag och kamratskap. Jag känner bara en enda Lage. Om han lever och har hälsan så får han mitt grattis denna dag. Idag är det runt 800 grabbar/gubbar som heter Lage.
Den 27 februari 1967 spelade Ping Floyd in sin första singen -Arnold Layne- som till slut hamnade på Englands topp-20 lista.

Idag skall herrarna köra sina 15 km fri stil nere i Italien. Samma dag fast året var 1929 så vann Sven Utterström Holmenkolmens fem mil. Han var då den förste svensk att vinna loppet. Så nu mina vitklädda herrar är det upp till bevis, kan ni hålla den svenska flagga högt i topp, även om ni bara åker en knapp tredjedel av sträckan som Utterström stakade sig fram? Själv tror jag på Olsson och Halfvarsson. Resten ev sätter Hellner högst. Northug, Legkov och Cologna i topp sen få vi se.....Kanske Super-Dario slår till igen, vem vet. Personligen så tror jag att Johan Olsson knäcker hela fältet då han kan gå tungt på tvåans växel nästan hela loppet. Vänta får ni se!
pappa B

Inga kommentarer: