torsdag 21 februari 2013

Idag drar VM igång på allvar...

Men en pytteliten notis berättar dagens lokala nyhetsorgan att längdåkningens VM startar i Val di Femme? På ett halvt uppslag berättar man att Frölunda äntligen lyckats vinna med 2-1 mot Rögle borta det är lokaljournalistik när den är som bäst. Och kan ni tänka er, Frölunda har vunnit en hockeymatch, igen. Detta är fan i mig nyheter som vill duga, det raderar ut både friidrottsgalor i Globen, stundande inomhus-EM i friidrott och ett litet fjantigt VM i längdåkning. Frölunda kunde ta tre poäng på bortaplan! Detta är näst intill ett bragdguld! Och det lustiga är att varje gång grabbarna snörar på sig skridskorna (ibland har jag faktiskt trott att de spelat utan) så kommer man med nya positiva vibbar, nu senast Axelsson har hittat hem? Fan han har ju varit i stan hur länge som helst? Frågan är bara hur länge han stannar hemma.

Jag kände en gång i min ungdom en gubbe som hette Hilding Pakkala. Ofta klädd i svart eller kritstrecksrandig kostym och slips, vattenkammad med bakåtstruket hår, oftast. Han dansade elegant och rökte som en kamin. Rak i ryggen och lite maffiainspirerad, men han fick aldrig ihop det. Nu dansar han under jord men jag säger grattis till honom ändå. Idag har Hilding namnsdag!
Namnet har isländskt ursprung och betyder strid. Något som passade bra in på gubben här ovanför. Han var inte sen att få upp knytnävarna ur byxfickorna om det hettade till på Folkets Hus i byn.
Idag finns det bara 1.200 gossar som bär namnet som tilltalsnamn och jag antar att de flesta är aningen äldre än mig.

Appropå Island så var det just den 21 februari som det isländska parlamentet beslutade att preventivmedel skall få säljas fritt..
Den 21 februari 1937 så föddes Norges kronprins Harald och den 21 februari blev tysken Albert Einstein schweizisk medborgare.

Nu lurar jag här om vilka hästar jag skall strecka på V75 så att jag och mina vänner kan bli miljonärer i helgen. Det är inte det lättaste skall ni veta. Under tden jag kliar mitt vita hår så skall ni har en trevlig dag och vara rädda om er så kanske vi hörs. Efter lördag så flyttar jag till en hydda nere på Maldiverna. Där sitter jag och dricker paraplydrinkar och kastar pil på kokkosnötterna.
pappa B

Inga kommentarer: