lördag 9 februari 2013

Inga poliser i Angered?

Mysig miljö men fullt av tjyvar och banditer!
Är inte detta mycket konstigt och dessutom helt fel. I Angered, en förort lika stor som Boden, staden upp i Lappland, här finns inte en levande polis att tillgå?. Här är brottsligheten störst i hela Göteborg och det finns inte en enda polis på plats. En stor polisstation med arrest och hela millivippen finns det men inga poliser! Har fan kan detta få förekomma. När man ringer efter polisen så tar det ofta mer än en timme innan de dyker upp så tjuvar och banditer hinner plocka på sig det de är jute efter, gå ut genom huvudingången och låsa efter sig och åka därifrån innan polisen visar sig...OM de nu kommer över huvudtaget, det är inte så säkert.
Naturligtvis är inte detta polisernas fel, själva gubbarna och tjejerna i uniform utan de styrande inom stat och kommun som anser att poliserna skall vakta i gräddans områden där det inte händer så mycket. Där kriminaliteten inte är så hög så tär inte eventuella utryckningar så hårt på polisens kassa. Under tiden så begås brott och våldshandlingar här ute hos oss i Angered. För några dagar sedan dödades en grillägare för att han försvarade sig mot rånare! Inga spår finns efter gärningsmännen och polisen står som nollor innanför avspärrningarna. Fast nu är de i alla fall på plats!

Den 9 februari 1911 monopoliserades sprittillverkningen i Sverige. Detta var ett hårt slag för några familjer uppe i Jutsajaure hemma i norr. Men de var kloka nog att lyssna på Ernst Rolfs inspelning av "Jag är ute när gumman min är inne och ute när gumman min går in" Detta tillämpade man sedan mycket effektivt under många år. Och brygden var ren och klar och gjorde verkligen skäl för namnet "Skogsblomman" eller "Myrmarkswiskeyn"

Världens äldsta alligator, "Smilet" avlider den 9 februari 1987. Krokodilen blev 65 år och levde här i Göteborg på Sjöfartsmuséet. Han föddes i Missisippi och kom till Göteborg 1923. huruvida han blivit skor eller väskor låter jag vara osagt.

Den 9 februari fick sig Göteborgs konstnärer och hela etablisemanget en riktig käftsmäll då den upphausade konstnären Pierre Brassau (med assist av Gösta Funkegård, konstnär, som ratas av kritikerna för sina målningar) visade sig vara en schimpans från Borås djurpark. Hela konstvärlden brast ut i ett unisont gapskratt och sociteten som ansåg sig själva vara konstkännare av rang, stod med brallorna nere och huvudet i sanden. Hela gänget kunde användas som cykelställ....

Fanny och Franciska har namnsdag idag. Fanny, känner jag en, Hon var mycket duktig handbollsspelare och lirade för Eslöv och Svenska landslaget på tiden det begav sig och Franciska heter en av mina hundkapp vänners kära hustru. En temperamtsfull spanjorska som aldrig tvekade att dra igång en flamenco då vi hade våra fester. Grattis bägge två!
Fanny är ett smeknamn på Franciska, som i sin tur är den feminina formen av Franciskus. Han var ett medeltida helgon om nu detta kan intressera någon? Föregångaren till mexikanen, "Mannen som talar med hundar"
Idag är det skidskytte, sprint från VM i Tjeckien. Ferry tar guld, Lindström silver och Bergman brons! Ingen av damerna kommer in bland de 30 bästa och givetvis är detta en dröm som jag väcktes ur av att appen på telefonen gav ifrån sig ett kvackande ljud. Någon har ändrat min ringsignal till en ankas kvackande. Faktiskt rätt rolig, så jag behåller den nog ett tag. Ha nu en riktigt bra dag så kanske vi syns senare i kväll eller i morgon. Glöm inte bort att jag har så mycket kärlek i min kropp att jag älskar er allihopa.
pappa B

3 kommentarer:

Anonym sa...

Bäste kusin...
jag trodde ni tagit över våra poliser från Boden.
Här kommer Pizza budet snabbare än polisen...
och man mår ju faktiskt lite bättre
när man är mätt.
Så beställ hem en Pizza nästa gång
du ringer Polisen...
garanterat så hinner du äta upp Pizzan innan dom kommer Hi..Hi..

PS. minns knappt hur min favoritpizza smakar... Ds.
Ha en bra dag i solen...
Kusin B.

Anonym sa...

Hmm it looks like your site ate my first comment (it was super long) so I guess I'll just sum it up what I had written and say, I'm thoroughly enjoying
your blog. I too am an aspiring blog writer but I'm still new to everything. Do you have any points for novice blog writers? I'd certainly appreciate it.


Also visit my blog post :: more about

Anonym sa...

Excellent article. I am facing some of these issues as well.
.

Here is my web blog: more about