fredag 22 februari 2013

Jädrar i den vilken "Ärtsoppedag" det blev...

Det är ganska tufft för en snart 70-årig gubbe men en ung kvinna och två tonårsbarn att hänga med i svängarna. Min fysiska och mentala träning startar tidigt. Klockan 06.00 börjar kvinnan att röra på sig och jag skyndar mig upp för att hinna in på toa innan hon kommer smygande. Halv sju ringer jäntans alarm och eftersom hon aldrig hör sin telefon så blir jag tvungen att via en tvär gir mellan dammsugaren (som nästan alltid står på fel plats) och massagefåtöljen springa in och dra ur telefonen ur laddaren och lägga den närmast nosen på jäntan. Hinner precis resa på mig så är det dags att via samma tvärgir rusa åt nästa håll för att upprepa proceduren hos grabben. Efter detta liknande gatlopp över hela lägenheten är det dags att börja portionera ut dagens vitaminer som naturligtvis har ett helt personligt utseende. Hur mpnga gånger har kag inte funderat på att landa ihop allt och se vad som händer. Nåväl,,,sedan är det dags för utfodringen. Kvinnan går igång själv på en liten skål vaniljyoghurt medan arvtagarna har helt olika frukostkrav. Mellan de olika tillredningarna så försöker jag koka havregrynsgröt åt mig själv, svälja ner jättestora blanka Omega3 kapslar och ge kaninen vatten! Oftast lyckas detta och jag pussar kvinnan och önskar henne lycka till på jobbet, hämtar ryggan till grabben och blir utskälld av dottern för att jag inte hör när hon ropar längst bort i andra delen av lägenheten..När ytterdörren till slut slår igen, springer jag fram och låser, blixtsnabbt och sjunker halvdöd ner vid köksbordet för att äta min kalla, kletiga havregrynsgröt och dricka det fisljumma teet. Ibland tänker jag faktiskt strejka men eftersom eventuella MBL-förhandlingar bara skulle missgynna mig som pensionär så kämpar jag tappert vidare...

Kämpar gör även bystdrottningen Victoria Silstedt som försöker göra en Brigitte Bardot variant genom att skriva ett öppet brev till Astra Zeneca och kräva frisläppande av deras försöks hundar. Larvig,t då de här hundarna har det bättre än de övergödda superfeta hundar som haltar runt här i landet. Den här blondinen borde fortsätta bespruta sig själv med olika preparat för att hålla pattarna uppe, magen platt och läpparna som Kalle Anka. Åt innehållet i huvudet går inget att göra då det inte finns mycket som kan repareras där sen tidigare.

VM-silver, nytt svenskt rekord och 12 hundradelar från ett världsrekord!
Vilken jäkla fin sportdag det blev, sett med svenska ögon. Först klippte Ida Ingemarsdotter till med en silver peng i VM-sprinten nere i Italienska Val di Femme. Unga och mycket lovande Stina Nilsson kom femma i finalen, en stor bukett blommor till henne med. Den mest troliga guldmedaljen skulle Emil Jönsson sprinta hem, men det sket sig på upploppen kan man väl säga. Ett ryck som fick hela skidvärlden att nästan tappa andan gjorde att all kraft i armar och ben försvann när det långa upploppet började. Glidande i full fart kom de omåkta, en virik ryss en norrman och en kanadick och svepte förbi Hr Jönsson. Så kan det bli!
En snart 16-årig supertalang räds ingen och Irene Ekelund visade inte de vuxna superstjärnorna någon respekt alls. Igår suddade hon ut de 39-år gamla svenska rekordet på 60 meter då hon var med i XL-galan i Globen. Samtidigt passade Michel Tornéus på att tangera det gamla rekordet i längdhopp på 8.20. Nästa vecka då är det rekordet ett minne blott och Mattias Sunneborns 18 år gamla rekord ryker det kan jag nästan slå vad om..
Men det bästa av allt denna "Ärtsoppedag" var premiären för Abeba Aregawis lopp under svensk flagg. Med 12 ynka hundradelar var hon nära att sätta nytt världsrekord inomhus på 1500 meter. Här borde det vara en given EM-medalj av högsta valör om en vecka i Göteborg...

Nu skiter vi i idrotten och tar av oss kepsen och hurrar för Pia! Jag känner så många Pior att jag nästan blir yr i knoppen bara jag börjar tänka på dem. Lilla frk Durgé uppe i Ytterby, fast hon kanske har bytt namn, vem vet, min goa granne mitt emot ja herreje....Och så Nyströmsakn uppe i norr, hon får en försenad grattiskram när jag åker hem i sommar. Grattis alla Pior, ni får ha en fin dag. Hela 17.600 tjejer har detta som tilltalsnamn och namnet kommer från latinet och betyder from. Jo jag tackar jag...
En speciell dag hade mamman och pappan när deras son Robert Wadlow, föddes den 22 februari 1918. Han blev nämligen världens längsta man och när han slog ihop armarna 1940 var han 2.72 lång!

Andy Warhol popkonstens fader avled den 22 februari 1987 och den 22 februari 1732  så föddes Georg Washington, USAs förste president.

Själv känner jag mg helt utpumpad och frågan är om jag skall ta mig en liten napp i massagefåtöljen medan det är lugnt och stilla här hemma, jag tror det.
pappa B

1 kommentar:

Anonym sa...

Kära Järnepalm det är skönt att se att du mår bra själv är jag nyoppererad i hjärtat när man nu har fått ordning på mitt hjärta så skall man operera min vänster vrist igen dom tre skruar som blev ditoperad i oktober 2011 dom har lossnat Bernt jag har förlorat ditt telefonummer så snälla ring mig Sigward Barrington Tel;0321,531266