torsdag 7 februari 2013

Kokbokshyllan, vilken jäkla bra app..!

Tack skall ni ha, Viveca Järhult & Nicklas Gottrup för att ni gjort denna app. Helt suverän och jag hoppas verkligen att ni får lön för mödan. Fina videoavsnitt med de gamla "köks-ardennerna" Leif Mannerström och Stefan Karlsson och nu kommer snart lilla fölungen Zazzi inhoppandes på hyllan. Och fler skall det bli. Lätta recept som alla kan förstå och inköpslista gör kliande i håret nere på affären och trevandet i köket till ett minne blott.
Jag höll på att missa att få iväg ungarna till skolan när jag djupt försjunken i biffar och grönsaker fastnade i appen i morse. Du som är matglad och intresserad att spendera lite tid i köket, hämta hem appen direkt. Den är dessutom gratis.Helt fantastikt!

Idag har en av mina favoriter i TV-rutan namnsdag, Rikard Olsson. Han är bäst i svensk underhållningsmedia idag. Saklig,rolig och med glimten i ögat och rapp i näbben. Helt suverän. Namnet Rikard är ett forntyskt namn och betyder mäktig och stark. Passar bra in på min favvo-Rikard. Inte mindre än 13.600 bär detta som tilltalsnamn.
Dick åker friskjuts på Rikard och detta är en smeknamnsvariant från England och USA, kanske inte det trevligaste öknamnet att bära. Idag är det 3.700 som har det som tilltalsnamn här i landet.

Vilodag idag och jag skall svepa runt här hemma med dammsugaren, diska lite, tvätta lite träningskläder fixa brunabönor och fläsk och bara vara som vilken hemmafru som helst. När klockan närmar sig 17.00 glider jag ner i massagefåtöljen och ger mig iväg ner till tjeckiska Nove Mesto. Kanske vi kan komma bland de 10 bästa om bara det vill sig. En Ferry och en Lindström i toppslag kan räta till de två damernas eventuella bomskjutningar och ta oss en bit närmare pallen. Hur som haver nu börjar skidskytte VM och jag ler med hela fejjan...

Log med hela fejjan det gjorde alla Beatlesfans den 7 februari 1964. De mer än 3000 fansen väntade trofast utanför Kennedy Airport när Beatlemania invaderar USA. Detta var första gången som de långhåriga engesmännen anlände till USA. Den 7 februari 1971 får de schweiziska kvinnorna rösträtt. Detta beslutades vid en folkomröstning där majoriteten enades om att de schweiziska kvinnorna i fortsättningen skulle få rösta.
Tänk er, detta var 1971! Det är ju bara ett par steg runt hörnet?

Den 7 februari 1976 stegade ABBA högst upp på den Engelska topplistan med Mama Mia. Men...i USA är det Paul Simon med 50 Ways To Leave You som toppar..

Jag knåpar vidare på lite turkiskt kaffe och återkommer när som helst. Tills dessa får ni försöka få denna ärtsoppedag att rulla vidare.
pappa B

"En bra vodka ger hals och ansikte färg, gör hjärtat mjukare och flickan lättare"

1 kommentar:

Anonym sa...

Tack! Detta inlägg gjorde vår dag!
// Viveca & Nicklas (Kokbokshyllan)