fredag 15 februari 2013

Riktig överraskningsmiddag för mamma och mig...

-Kom inte in i köket, ställa bara in kassarna utan att titta, ropade hon när Suz och jag kom från affären. -Vi håller på att fixa en Alla Hjärtans middag skrek hon inifrån köket. -Gå och sätt er i soffan och slappna av, vi ropar när allt är klart.
Det vara bara att lyda order, kassarna med helgens förnödenheter smusslades in bakom dörren utan att tjuvtitta på vad som försigicks bakom dörren och vi damp ner i skinnsoffan. Det skramlades och smällde lite om vartannat och snart spred sig en aptitretande doft ifrån köket.

-Nu är vi klara, Ebba och hennes kompis Sara kom ut och hämtade oss, varsågod och sätt er till bords, sa de små liven och slussade in oss i bästa hovmästarstil in i köket. Vackert dukat med en liten förrätt bestående av ett brödhjärtan, stekt i olivolja med en god räkröra på toppen. Färdigblandad svag bubbelsaft serverades och vi lät oss väl smaka. De hoppade upp och dukade av och vips så kom det fram en rykande het lasagne (utan hästkött) på våra tallrikar och allt utfört i bästa restaurangstil. Till och med servetterna hade man klippt ut som små hjärtan. Gott, kanske den godaste lasagnen jag smakat och det vill inte säga lite då jag testat det många gånger under alla mina resor jorden runt.

Men det skulle komma mera, Bort med de gamla tallrikarna och fram med var sin skål cholkadpudding från kylen. En klick grädde och en bit choklad och ett rött gelehjärtan på toppen (blev så snopen att jag glömde bort att fota) Den försvann som en avlöning i magen på en hårt tränad och matdagboks skrivande äldre herre. Tjoff så var desserten ett minne blott.

Mätta och belåtna slussades vi in i skinnsoffan igen och då var det lagomt att börja titta på Fredrik Lindströms bronsåk nere i Nove Mesto.
-Tag det bara lugnt, vi grejar disken och städar upp i köket. Jag trodde att jag hörde fel och en farlig känsla spred sig över lägenheten. Vad är det nu som komma skall? Men allt gick sin gilla gång och en av de finaste ärtsoppedagarna var avklarade i kärlekens tecken. Tänk så fint det kan bli ibland när alla bitar faller på plats.
Senare på kvällen bakade de en kladdkaka som intogs med andakt. Krämig och full av god chokladsmak fick den vågens siffror att darra av rädsla, men ändå stanna kvar under 90 strecket i morse...

Över till dagens vilda lekar! För det första så är det Sigfrid som har namnsdag. Känner bara en, "Siffe Forslund" hemma i byn. En stor man som promenerade med sin Dagny och sin collie King mellan "Pangens" kiosk och hemmet 150 meter längre bort. Hans historier från livet på sjön lade sig på en bra plats i hjärnan hos oss småpojkar i byn. Hans egen son Sten var en mycket duktig idrottskille bland annat en riktigt bra boxare på sin tid. Idag vilar alla fyra under jord.
Namnet Sigfrid betyder både seger och fred men är känt genom den engelske missionären Sigfrid av York som levde på 1000-talet och blev Smålands apostel. Bara 500 har namnet som tilltalsnamn idag.

Vad hände nu den 15 februari? Ja året 1902 så invigdes U-Bahn, Berlins tunnelbana om ni inte visste detta, och jag förmodar att ni inte har en aning om att den 15 februari 1944 så bombades det italienska klostret Monte Cassino byggt år 529. Inte mindre än 600 ton sprängbomer använde man sig av och förlusten av både människor och värdefulla dokument gick upp i rök. Ett riktigt höftskott av de allierade som trodde att slottet var fyllt av tyskar. Ja. där ser ni! Hur kunde ni då ha den minsta aning om att den 15 februari 1891 så bildades AIK i en lokal på Biblioteksgatan i Stockholm. Då fanns det absolut inga planer på huliganer och andra oroselement om och kring föreningen.
Nu tycker jag att ni skall se lite på morgondagens V75 så ni förbättrar semesterkassan innan snön smälter. Det skall jag göra tillsammans med mina kamrater i -Team Elit- Tills vi syns igen så önskar jag er en fin fredag med massor av kärlek i alla former.
pappa B

"När skadan är skedd, är goda råd sent ute."


Inga kommentarer: