söndag 3 mars 2013

Starten har gått! Årets Vasaloppsåkare är på väg mot Mora!

Jag blir svettig bara av att titta på TV jag. Tönk er de herrar och kanske även damer som åker de nio milen mellan Sälen och Mora utan fästvalla och bara stakar sig fram. En sådan tur och man hade förmodligen aldrig mer orkat lyfta armarna för att hälsa på grannen och inte heller kunnat böja sig ner för att knyta skorna (det kan man knappt utan Vasalopp) och dessutom gör dessa fantomer detta på en tid runt 4 timmar. Mäktigt, på min ära, som adeln skulle ha sagt, och jag tippar i dagsläget att det blir någon av de i pyjamas iklädda, neonfärgade proffsen, som kommer först fram och bli bekransad av en springande kranskulla om några timmar.

Under tiden grattar vi Gunborg och Gunvor. strid och beskydd står namnet för och jag kännde en myckt snäl tant hemma i Porjus som gjorde skäl för namnet i all ära. Det var min kompis Alfs och hans små ettriga systrar Berit och Elsys mamma. Hon var snäll och from som ett lamm, men djävlar i min låda om någon var dum mot trollen då tog det eld i gumman det vill jag lova. Vi växte inte upp så långt från varandra, vi i Kopprabacksgänget. GGoG=Grattis Gunborg och Gunvor!
Den 3 mars 1918 tror jag inte att något Vasalopp startade men däremot undertecknades separatfreden i Brest Litovsk mellan Tyskland och den nya revolutionära regimen i Ryssland. I och med detta var kriget på östfronten ett minne blott.

Samma dag fast 1934 så rymmer gangstern John Herbert Dillinger från fängelset Crown Point Jail. Elegant tog han sig ut med hjälp av en pistolattrapp, utskuren av en tvål. Tänk vad smidigt det kan gå ibland om man bara är hal som en tvål.

Vår nya internationella storstjärna på löparhimlen Abeba Aregawi sprang rakt in i svenska folket hjärta igår. Dessutom satte hon sådan fart att de andra blev 10 sekunder efter i mål och ändå verkade det som om den lilla ärtan gick på halv fart. Hon är söt och snabb och här har det svenska friidrottslandslaget fått ett affischnamn som heter duga. Kanske hennes framfart kan få igång benen på fler unga flickor, jag hoppas det.
I övrigt så var det svenska deltagandet med en brons i damernas längdhopp riktigt positivt och det syns en ljusning, även om det inte är med alltför många watt, i framtiden, för svensk friidrott. Jätteroligt! Dessutom visade ju Umegrabben Odain Rose att han defenitivt är landets snabbaste på 60 meter och den femte snabbaste i Europa, grattis!

Jag tar en kopp ock skiter i världen!
Mest skrämmande är att se hur förbundet fjantar med Alhaji Jeng den så kallade stavhopparen. Gång på gång får han vara med och kommentatorerna i TV-rutan har mage att säga att med finns ju även den mycket rutinerade stavhopparen som stöd åt de yngre hopparna. Jo visst har han erfarenhet av flera stora mästerskap men inte fan har han erfarenhet av att hoppa. Det gör han ju bara ibland och inte speciellt högt med internationella mått sett. Lika ullidulligt är det för Johan Wissman. Låt de här två stanna på läktaren nu för de har gjort sitt och det är dags för dem att börja jobba innan de blir pensionärer. Annars får de det lika fattigt som mig, och jag har varken hoppat med stav eller sprungit speciell fort.

Jag har trollen hemma men kvinnan har smugit iväg hem till svärmor i Jönköping. Jag hade hoppats på förstärkning i börsen via travhästarna går, men det sket sin på upploppet, som man säger. Bättre lycka nästa lördag....Det nya sättet att spela "V75 Tillsammans" är riktigt roligt och jag har på känn att snart smäller det till rejält och vi som är med och lirar får en behövlig uppryckning i plånböckerna. Det gäller bara att sega på. Fortsätt mysa för snart är det måndag igen ha ha ha
pappa B

Inga kommentarer: