lördag 2 mars 2013

Ny dag i skinnsoffan...

Såg ni hur elegant vår nya medborgare, den lilla pepparkaksgumman Abeba skuttade ifrån konkurrenterna i försöket på 1.500 meter på Scandinavium igår. Och de två duktiga, unga femkamparna som verkligen ger svensk friidrott lite hopp i framtiden. Jäklar vad roligt.
30 km klassisk stil för damerna nere i Italien och jag tjatar vidare om Emma Wikéns kliv in i världseliten. Nu är det hennes tur och jag är lika positiv som jag var förra gången det begav sig. Hon är vårt största löfte på spinnsidan sedan får Kallas Fan-club säga vad fan de vill. Kanske kan Anna Haag också få till det och förmodligen orkar Kalla hela sträckan även om det inte är hennes dröm att skida klassiskt. Vi kanske, med lite tur och gamla beprövade skidor få in dessa tre bland de femton första och visst hade det suttit bra med en silvermedalj till innan herrarnas femmil i morgon. Då tar vi vårt första guld!
Skidskyttarna mönstrar ett B-lag då de "riktiga gänget" tränar höghöjd och det är bara Fredrik Lindström som startar i dagens jaktstart i Oslo. På damsidan kom ingen in bland de 60 bästa i sprinten så de får stå på läktaren och titta på. Kanske vore det bättre om de låg på någon skjutvall och tränade med bössan i stället?

Ernst har namnsdag idag och då dricker han väl maskrosvin, nyponte, tuggar i sig surdegsbröd med extra sågspån och fyller sin dag med blomster och randiga tapeter i rosa och illrönt. Jag känner några andra Ernst också, Grattis!! Det är runt 7.600 gubbar som ar det som förnamn och Erna hakar med på samma namnsdag. det finns bara 2.000 tanter som heter Erna idag. Kan ni tänka er att den 2 mars 1987 suddades det svenska kungahuset bort från våra sedlar. Det var då den nya hundringen kom med Carl von Liné som påtryckt potentat på sedeln. Tack för det myntverket, Bernadottarna har florerat färdigt på våra pengar, det räcker med deras appanache.

Frankrike erkände Marocco som självständig stat den 2 mars 1956 och samma dag fast året var 1866 blev det en stor dag för världens kvinnor. Det var då Exelsior Compay i Wolcottville, Connecticut började tillverka symaskiner.
De japanska männen fick rösträtt den 2 mars 1925 något jag försökt få de senaste 30 åren utan att lyckas. hur som helst så bestämmer jag lite på lördagarna och speciellt en dag som denna då kvinnan och grabben åker till Jönköping. Då är det bara lilljäntan som kan styra mig annars är det lugnt. Ha en fin lördag mina vänner, det tänker jag ha.
pappa B

"Skaffa dig vänner när du inte behöver dem"

Inga kommentarer: