tisdag 16 april 2013

Det behövs inte så mycket för att den här gubben skall bli glad i hjärtat...

...men å andra sidan behövs det inte mycket till för att det skall ryka ur öronen heller. Men visst blir man glad när man ser att några visar att de bryr sig om varandra och kan kramas lite. Tänk om vi alla kramades mera då skulle det inte finnas så många ensamma olyckliga människor, inga vilsna barn som inte har så mycket stöttning i livet. En sådan enkel handling som att bara ge varandra en kram kan försätta berg. Fast...nu är det ju så att vi svenskar, de flesta av oss har fått lite tennsoldat i oss och vi är på tok för stela och rädda för att krama någon annan människa, inte ens sina föräldrar, syskon eller släktingar får en kram. Personligen växte jag upp i ett hem där det kramades mycket och ofta. Var man lite deppad så kunde man få en kram, hade man presterat något skapligt så fick man en kram. Titta på bilden, Yones och Hanna, de kramar om varandra kära och lyckliga så spelar det ingen roll att det sitter en gubbe med kamera framför dem. Det är så här det skall vara när livet leker. Tag dig en tankeställare idag nu när du är på språng, träffar du någon du känner, ge han eller henne en kram. Det ger både dig och den andra personen en kick framåt i livet.

Idag är det faktiskt Patrik och Patricia som har namnsdag. Jag känner flera Patrikar och några Patricia med. Grattis på er. Namnet Patrik är engelskt och kommer från latinets patricius som betyder adelsman eller förnäm. De Patrikar jag känner är absolut inga viktigpettrar utan goa rejäla killar. Även Patriciorna håller näsorna lågt och är ju dessutom goare än grabbarna. Men..vet ni vad? Det finns 24 400 killar som har Patrik som tilltalsnamn och bara 2.700 tjejer som har Patricia som tilltalsnamn.

Det förskräckliga som hänt i Boston kommer att skapa ännu bredare klyftor, skapa oroligheter på andra håll i världen och det hela är helt åt helvete. Hoppas de får fast förövarna och straffar dem, gärna avrättning,utan längre rättegångar och annat tjafs. Sådana här händelser får aldrig hända och de skyldiga har gjort slut på sina mänskliga rättigheter och skall sopas bort från jordens yta. Här spelar det ingen roll om man är en föräldralös 15-åring eller en välutbildad brottsling eller idiotisk självmordsbombare (nåväl de åker ju med i smällen). Ingenstans i världen får sådana här saker tas med en klackspark. Fast, skulle det hända i Sverige så fick förövaren fri bostad och strejkrätt, kan jag tänka mig. Kolla bara på mördaren i Norge, han borde ha varit väck för länge sen.

Ni har ingen som helst aning om att den var den 16 april 1984 som den bastante resebyråkungen, mannen bakom alla billiga resor till värmen, Simon Spies fällde ihop vingarna? Nä, men ni vet väl att det var hans unga, mycket vackra änka Jannike som tog över hela affären. Vad som hände sen står förmodligen skrivet i stjärnorna.

Skratta ni, det gjorde jag med. Att stoppa fötterna i ett akvarium och låta ett hundratal små hungriga fiskar rensa dina fötter på onödigt skinn och annan skit det var minsann riktigt trevligt. Jag satt där på pallen tillsammans med sonen och dottern med fötterna i varsitt akvarium. Och nu skall ni höra. Här i Sverige får man gå in i ett SPA, hiva upp runt 600 kronor för en halvtimmes fiskrensning av fötterna. I Spanien kostade det 5 euro för 20 minuter! Förvisso fanns det ingen snygg mamsell i vit rock som doftade Canel 19 som sprang omkring och ingen ljuv musik i öronen heller. Här vad det en äldre gentleman som hade klädbutik och ett litet fiskbad vid sidan om helt korrekt, rent och snyggt. Detta räcker för mig och min familj.
Nu är det ju så att jag som är en riktigt djurvän fick väldigt dåligt samvete på natten så jag promenerade ner till mannen och hans hungriga fiskar dagen efter, bara för att förvissa mig om att inte fiskarna i mitt akvarium hade tuppat av. De var hur pigga som helst och vickade på sina små stjärtar när de såg mig genom glaset.
Om det kittlades? Det kan ni ge er tusan på att det gjorde, precis när man stoppade ner fötterna, sen blev det bättre allt efter det att tiden gick.
pappa B

1 kommentar:

NB prince of Dubai sa...

be careful my brother ,the fish might eat your dick aswell :)