lördag 20 april 2013

En lördag lik flera tusen andra, inget att hissa flaggan för...

Här sitter Gunnar och grabbarna och klämmer en bärs, goa och snälla gubbar som varken är i vägen eller stör några andra. En bil ner i dalen sitter gaphalsarna, de som pissar mot balkongerna och på husknutarna, skriker till oss som passerar och är allmän otrevligt. Det här är "goa gubbar" som sitter och ljuger om gamla tider för varandra. Då och då kommer en historia, sann eller inte skratten lockar många att dra på munnen.
-Fan vad du håller på, säger Gunnar till mig varje gång han ser mig i full träningsmundering, Sekunden efteråt berättar han att han själv var duktig både på fotboll och i friidrott. Hans hjärta klappar för GAIS och ofta hänger supporterhalsduken runt halsen på honom. Jag stannar ofta och slänger lite käft med gubbarna och får ofta någonting nyttigt att stoppa in i hjärnbanken.

Sofftest på Reningsborg. Den fd. CIA-agenten från Sjöviks ytterområden skall flytta. Givetvis är adressen hemlig på grund av ryska säkerhetstänsten som har ett ont öga till den gamle agenten. Han är den enda säkerhetsman som spelat fotboll i både Holmalund, AIF och Gerdsken en gång i tiden då han växte upp i potatislandet Alingsås. Nej fan heller, inte på samma gång knäppskallar där... Stans förnämsta klubbar har haft nytta av den här djupingen för länge sen.
En snäll figur med glimten i ögat och djävligt vass tunga...

Idag blev det väldigt sen middag på grund av en massa annat strul för att få ihop puzzlet i familjen. Men jag gjorde ett gott mos på blomkål och broccoli med lite smör och grädde och stekte upp ett halvt paket bacon och en bratwürst. Ett ägg och lite hårt stekt vitlök/rödlök fick bli finessen. Vad jag drack till? Ja mina vänner håll nu i er för jag skiftade faktiskt från vatten till en passionsfrukts jucie som smakade bläää...

Om ni visste vad det är gott med mos gjort på blomkål, oj oj och idag pytsade jag i lite broccoli med och då blir moset så ljusgrönt och fint...



Men jag dricker ju annat i kväll också. Inte just nu för jag skriver ju på datorn, men sen. Jag har nämligen slagit upp en liten "Auchie" en maltig torr wisky från det skotska låglandet. Den är trippel destillerad vilket var vanligt på lågländerna under 1800-talet. Idag är Auchentoshan den enda trippel destillerade wiskyn i Skottland.
Den milda smaken, liten men inte feg, tror jag att wiskydrickande damer skulle uppskatta. Min gör det i alla fall men idag blir hon utan. Nu skall jag leka lite på datorn, spela lite FARCRY 3 och skjuta lite pirater och andra illvilliga figurer men min sniper. Jag är prickskytt och en bra sådan skall ni veta.


På travet sket det sig igen och jag antar att man måste ner och piska upp kamelerna om de skall springa som jag vill. Fem rätt, som gav 25 kronor kan jag gärna lägga i Frälsningsarméns gryta för att hålla den kokande.
Ni får ha en fantastisk lördagskväll, själv kryper jag nig under täcket ganska tidigt skulle jag gissa. Natti!
pappa B

Inga kommentarer: