måndag 22 april 2013

Måndag och klockan har snart blivit nio?

Herrerje vad tiden rullar iväg. Kvinnan, dottern och dotterns kompis har kommit fram till Kungliga Hufudstaden och checkat in på sitt hotell. Juniorerna skulle iväg och  bevaka hotellet där bäverpojken bor för att om möjligt få se en skymt av ikonen. Tidigare än tuppen gol skall de vara vakna äta frukost och ta med sig sin väska och sätta sig på vakt utanför Friends Arena. De har filt, sittunderlag och regnponcho med sig ´+ energidryck, godis och så kommer kvinnan att mata dem med en hamburgare. Kalaset böjar klockan 19 och då skall töserna var på tå för att få en bra plats. Ja jag säger då det. Kvinnan är med som livvakt och servocechef, stackars henne. Men hon skippar föreställningen möter bara upp när allt är över och optimister som de är, tidsoptimister så tror de att de skall hinna hem med nattbussen. Vi får väl se!


Dagens lunch, jumboräkor stekta i smör och olja, med massor av röd chili. Gott så det skriker om det. Räkorna ligger på en bädd av små gröna ärtor och små broccolibuketter. En klick fet majonäs sätter pricken över i.
Detta är en kunglig lunch men passar även bra till en pensionerad journalist och fotograf, så de så. Givetvis så skulle mannen ha lite dessert också så det blev det, vänta bara.




....slut, nu var bara skalet från stjärtarna kvar. Mums fillibabba säger jag bara och detta skäll ni bjuda kärleken på någon fredagskväll så jäklar blir det sprutt i sänghalmen, det lovar jag. Lätt att tillaga och otroligt gott och nyttigt dessutom. Räkorna finns att köpa i de flesta orientaliska affärer. De färska räkorna ser inte så aptitliga ut, men de blir röda och fina i stekpannan så var bara lugn.
Vanligt hederligt (jag hoppas det i alla fall) kranvatten är perfekt till för då känner man alla goda smaker från både räkorna och chilin. Jag är en gigantisk kryddgillare jag och vill ha både hett och starkt, sött och surt.


Så var det dags för dessert. Vad väljer man nu när man tror att våren är här. Det har i alla fall stoppat in nästippen på våra breddgrader. Jo, jordgubbar så klart! Färska, som jag inte har del blekaste aning ifrån vilket land de kommer. Italien? Kanske Grekland, skit samma. Gott blev det med lite uppbackning av små bitar färsk mango, som ökade sötman på jordgubbarna. Jäklar i min låda detta kommer det att bjudas på i sommar, var så säker...
Visst ser det läckert ut, en fröjd bara att titta på, eller hur?



Men säg det goda som varar, godiset tog också slut och nu skall jag sätta mig en stund framför TV-rutan och kolla på Biggest Looser, dessa feta men ack så tuffa personer som verkligen visar att finns viljan och tron så kan man, Vem som vinner i år är svårt att säga men jag tror att någon av tjejerna tar hem årets program, de verkar ju har mest att ta utav och då brukar dessa hamna på topp.

Ni får ha en riktigt skön måndagskväll. Jag får väl rapporter från Stockholm hur det hela fortlöper med köande och hela millivippen.
pappa B




Inga kommentarer: