torsdag 18 april 2013

Min hjälpreda i köket, blåst på konfekten och dagens middag! Hänger ni med?

 Detta är den berömda köksmedhjälparen hos pappa B. I denna lilla helvetesmaskin blandar jag alla min kruskadrycker, jag gör mitt eget mjöl till havregrynsgröten och mixar ihop de torra ingredienserna till pannkakorna. Det inköptes för en massa år sedan tillsammans med några tillbehör, två knivsatser och den har jädra i min låda fått bekänna färg. Skulle denna paja måste jag omgående försöka hitta en ny av samma slag. Om ni visste vad bra den här lilla mojängen är. Mjölet i glaset är början till mitt eget grötmjöl som består av havregryn, pumpakärnor, sesamfrön, solroskärnor och nyponskal. Aktare vilken gröt det blir av detta! Nu skall det med protein också, i morgon!

Idag var jag och jäntan nere på Frölunda Torg och hälsade på hos MM Sport. En av stans bästa affärer för kosttillskott (och givetvis har de snygga träningskläder också, som dessvärre inte orkas med på en fattigpension, men ändå). Idag var det gröna väggen och jag införskaffade protein. Både sånt som man använder till matlagning och bakning + lite annat smått och gott. Tyvär får jag aldrig träffa innehaverskan, del lilla läckra Lelle, hon sitter och smyger på kontoret eller passar upp gubben sig.


På vägen så stannade jag och min lilla loppa till och såg in genom ett skylt fönster. Waw....knökefullt med sådant som man inte får äta när man tränar seriöst för att få bort wirrekaggen. Men vad tusan, man är väl fortfarande inte sämre än att man kan ångra sig så vi traskade in. Waw.....priset var lika högt som pralinerna var fina men nu hade vi redan hoppat över skaklarna så vi bestämde oss för att plocka ut tre bitar var.

Loppan tog en med kaffesmak, en gräddcreme och en med en liten kaffeböna på toppen. Jag tog tre olika nougatpraliner. Priset för sex små praliner blev första smällen 75:- Skit samma hade man tagit fan i båten så får man kajka honom i land. Snabba steg till bilen och upp med påsen, en liten genomskinlig sak.
Vad hände? Jo dessa dyrgripar som jag satte högsta tillit till, smakade rök och gammal atmosfär.Chokladsmaken fanns det inga spår av och mandemassan var sämre än den som ligger runt Delicados dammsugare, den gröna ni vet. Inte ens lika god som den chokladkaka som man säljer på ICA för 5 kronor. Buuu för den här inrättningen...
Men håll med om att visst ser det läckert ut men pass upp. Pralinerna har legat framme i luften sedan den dag de bakades och nya Frölunda Torg invigdes. Fruktansvärt dåliga och hade jag varit ensam hade jag omedelbart reklamerat....

Träningspass med dottern och hennes kompis. Lagom tuff och så hem och fylla på depån. Kyckling med fullkornspasta (superliten portion pasta) och en sås gjord på grädde och mixad mango (supergod) bladspenat och mina tomater. En god och lagom portion efter träningspasset.

Nu blir det en stund i massagefåtöljen innan det är dags att smyga in under täcket. Kanske lite slöstirrande på dumburken innan man fäller ihop vingarna,
pappa B



Inga kommentarer: