måndag 27 maj 2013

Jag blev helt ställd..


Stod med munnen på vid gavel. påminde om en fågelholk, när jag klev innan för porten i Bergrummet ute på Säve Depå. Vilken möjlighet. Och tusen tack till er eldsjälar som tog tag i detta och fick se till att inte militären murade igen hela anläggningen. Aeroseum gjorde en fantastisk god gärning när de tog hand om hela detta område, granne med Göteborg Airport. Har du aldrig varit här så är det dags nu!
I Göteborg finns inget Tekniskt museum, det är sant. Men nu mina damer och herrar finns det ett utsökt tillfälle att få till stånd ett sådant. Bara man öppnar dörren så strömmar tekniken emot en och här borde både kommunens tjänstemän och styrande i staden ta med sig delar av Göteborgs näringsliv och hjälpa eldsjälarna med både ekonomiska resurser och annan uppbackning.

Fritidsmässa med både fiske och massor av andra aktiviteter. Tyvärr så blåste både ballonguppstigningen och fallskärmshopparna bort, men helikoptern for upp och ner som ett flöte på abborrgrund. Fisk, ja det fick man också. Titta bara på den lilla men lycklige fiskaren som plockade upp en fin regnbåge mitt framför näsan på pappa och en stor publik.

Godis för fiskarna (de i vattnet) fanns det också i regnbågens alla färger och med de mest fantastiska mönster och sylvassa trekrokar. Jag lägger in några fler bilder så kan ni glutta bäst ni vill. Sedan skall jag berätta om den fantastiska Porta-Bote som jag såg live för första gången. Ni skall veta att jag är otroligt impad av den här konstruktionen och skulle det slå till på travet så köper jag en på studs, var så säker.
Kolla bara här har ni en hög med lite bråte, halva åror och lite plastbänkar. Men aktare vad det kan bli av detta.
Grabben som sitter bakom all bråte heter Daniel Nyströmme och det är han som säljer och marknadsför Porta-Bote här i Göteborg.
Med några få enkla handgrepp så sätter du ihop båten och kan ge dig ut på böljan den blå. Båten plockas isär lika lätt, viks ihop och surras fast på biltaket eller efter husvagnsväggen. Här behövs inga trailer men man kan haka på två små hjul så man lätt kan rulla med sig farkosten om det inte går att köra ända fram till vattnet.

Daniel har lovat att jag skall få följa med på en provtur och detta ser jag fram emot. Ihop vikt ser båten ut som en surfingbräda och till och med jag med minimal styrka klarar lätt att få upp den på ett biltak. Den finns i fyra olika storlekar, och det finns massor med olika tillbehör som passar både fiskare, seglare och vanligt folk.

Även Sveriges starkaste el-cykel fanns på plats och detta var verkligen en härlig variant. Inte stor och klumpig, men kompakt och den drog iväg som en avlöning när jag satte fötterna på pedalerna. Jäklar i min låda. Sju timmar räcker ett fulladdat batteri, och kör man på lägsta effekt så kan man nog trampa hela dagen utan att batteriet tar slut. Detta kanske är en variant och det var tur att Peo inte var med för då hade han skrotat promenaden till Stockholm och initierat på att vi skulle köra elcykel i stället. Men där sket han sig på tummen.
Nu måste ni kolla videosnutten här bredvid. Från sambarytmer och vickande akterkapell, svajande plymer och ögongodis igår, så blev det strikta, stela karoliner med sina fisförnäma damer som dansade loss ute på Aeroseum idag. Mycket skall man se innan ögonen trillar ur skallen.



Gå nu och lägg dig så du orkar arbeta så jag kan få min pension även nästa månad. Och du har väl inte glömt bort att gratta mamma nu när det har varit Mors Dag i en hel dag?
pappa B

Inga kommentarer: