söndag 30 juni 2013

En månad kvar av sommaren? Men var fan är den?

När vi slår upp våra ljusblå och simmiga ögon i morgon då har vi en månad kvar av den svenska sommaren. Eller, sommaren som kom bort, igen! Just nu känns det som om det var sekler sedan sommarvärmen smekte ens kind, man kunde sitta ute på balkongen och dricka kaffe klockan 20.00 och den ljumma sommarvinden gjorde att humöret stod högt i kurs. Tittar man ut idag den 29 juni så blir man bara förbannad. Så här ser det ut. Grått och trist och regnet hänger i luften.
I samma veva som man slår upp den andra koppen te så plingar det i mobilen och jag får ett SMS. "-Hej älskling, sovit gott? Här är det just nu 40 grader på vår balkong och vi skall gå ner till havet. Var rädd om dig, älskar dig, Suz"
Just då i detta ögonblick kommer känslan av att vilja sälja allt man har och bara dra ner till värmen, hyra en lägenhet och bo där tills pengarna och pumpen tar slut. Skita i detta rövarland för gott. Varför sitta här och huttra den 29 juni?

Eller man kanske skall skita i allt och köpa sig en liten husbil och dra söderut, då har man ju huset med sig. Men det får vänta till barnen blivit lite äldre och kan klara sig själv (hönsepappan talar) fast då är väl jag i sämre skick kan tänkas. Nåja, hur man än vänder sig så har man ju alltid röven bak...

Jag skall ta en liten promenad och svänga in på gymmet och svammla lite med personalen där. Kanske jag gör ett litet kort pass med roddmaskinen, lyfter lite skrot en stund, jag får se. Hur som helst så har alla som heter Elof och Leif namnsdag idag. GRATTIS på er! En riktig tuffing utan anlag till svindel var fransmannen Charles Blondin.(han var nästan flintis) Vad tror ni han sysslade med den 29 juni 1859? Jo ni, han gick på lina över Niagarafallet efter att han stoppat i sig en rejäl frukost. 5000 livrädda åskådare höll andan.

Göteborgs politiker på sightseeing i Tunisien. Detta var innan
man bestämde om trängselskattens införande i stan
Den 29 juni 1954 inträffade en total solförmörkelse i Nordamerika, Europa och Sydvästasien. Detta kommer jag ihåg. Jag var 11 år och fick ett par kolsvarta glasögon av pappa som jag skulle titta igenom upp mot solen. Jag såg inte ett skit men vadå det var ju solförmörkelse, så det stämde ju. Tittade man utan glasögon kunde man bli blind, det var uppmaningen som gick ut till oss dumskallar som stod där och höll ett par kolsvarta glasögon attrapper framför ögonen. Är du nyfiken på en ny solförmörkelse så får du försöka hålla dig vid liv fram till den 16 oktober 2126. Ja jag vet, det kan bli jobbigt. Med andra ord är vi som stod där med glasögonen och spanade mot solen en ganska unik grupp idag. Helt fantastiskt jag blev i alla fall unik den här sommaren. Alltid något, som fan sa när han kom till Åmål.

De sista judiska skolorna stängdes i Tyskland den 29 juni 1942 och de sista amerikanerna lämnade Kambodja den 29 juni 1970. Det händer mycket just den 29 juni. Men kanske det värsta som hänt just detta datum inträffade 1908 då en stor meteor (man tror att det var en sådan) träffade jorden vid Tunguska i Sibirien. Detta nedslag skapade en seimisk chock och en eldstorm som lämnade ett svart regn som förmörkar himlen på ett området som sträckte sig över ett område på många hundra kilometer. Huvva vad hemskt, tänk om det plötsligt skulle börja trilla ner saker från ovan. Man kanske skulle börja gå i cykelhjälm framöver, man kan ju rätt som det är få en sten i skallen?
NU skall jag dra ner till centrum, vi hörs.


Inga kommentarer: