söndag 30 juni 2013

Struntade i matlagningen, gick på restaurang...

Idag var jag lat och less på att laga mat. Har ju gjort detta i mer än 50 år, nästan varenda dag så nu när jag är ensam hemma tänkte jag att nu skiter jag i pannor, kastruller och pyssel vid spisen.
Tog en promenad ner till Restaurang Bordet här i Angered. Nyrenoverat, med en sfär av Sportbar och delvis ny, lite roligare klientel bland gästerna. De brukar ha väldigt bra mat och jag bestämde mig för att äta en ryggbiff med potatisgratäng. Har ätit den tidigare och blivit väldigt nöjd.
Valde den minsta varianten av köttbit 114 gr, då jag inte var speciellt hungrig. En gullig servitris med många år på nacken bland fulla figurer sedan många år tillbaka, hälsade välkommen till bords. Beställningen kom in ganska snart då det var mycket lite folk i lokalen. Glaset med ramlösa kom in medan jag drog efter andan.

Köttbiten i rödvinssås höll inte samma klass som tidigare, men var ändå ätbar, såsen god men garnityret bestående av gul paprika i bitar, några supertorra champinjoner och en halv tomat gjorde inte att jag fick ståpäls. Sedan var det potatisgratängen. Förra gången var den tjock och bastant, idag liknade den mer en potatissoppa och hade jag inte återuppstått som Sveriges gladaste man, hade jag skrikit högt. Jo visst potatisen och lite av den smälta osten smakade bra men blasket som följde med skeden upp fick resten på tallriken att simma av förskräckelse. Ramlösan, förmodligen vanligt bubbelvatten fanns inget att gnälla över.
144:- kronor kostade kalaset och jag måste erkänna att varje gång jag går ut och äter på restaurang nu för tiden så jämför jag vad jag hade fått för mat om jag valt att laga till det hemma. Som idag till exempel. Jag hade kunnat köpa en fryst hummer, lite fräscha grönsaker, en liten bit fläskfilé, färsk potatis och en trea grädde för samma peng. Jag vet, man skall inte göra denna jämförelse men med så många timmar framför spisen blir man nog lite sjuk då det gäller mat.
Vädret är lika pissigt som tidigare även om gradantalet sen i morse har klättrat upp till 13+. Ni får ha en fin söndag och i morgon stundar veckans bästa dag -måndag- Tänk vad fint om vi hade fler sådana dagar, vilket lyft detta hade varit.
pappa B

Inga kommentarer: