lördag 15 juni 2013

Katt bland hermelinerna....

...nej, jag var  nog mera som en berguv bland undulaterna. Jag hälsade på vid Sjölyckan, Sportfiskarnas fina stuga uppe i Delsjön. Här bjöd man upp till Tjejfiske och det tog inte lång tid på morgonkulan innan de två instruktörerna Johan Söderberg och Marcus Lundgren hade fullt upp med att visa hur man bör göra för att fisketur skall bli så angenäm som möjligt.
Johan han hade hand om de tjejer som ville prova på att fiska med fluga och Marcus tog hand om de som ville lära sig mer om att fiska med spinnspö. Tjejerna var representerade från tanter i mogen ålder ner till små skolflickor som hoppade högt
när de fick upp sin fisk. -Gå lite närmare skall vi ta en bild sa pappan, nej nej svarade den lilla tösabiten och ställde sig på behörigt avstånd från den sprattlande firren. Ja det är inte lätt här i livet.

En som inte visade någon rädsla för firren var Biggan. Vad hon har för efternamn, det glömde jag bort att fråga och skit samma, en mycket fin regnbåge plockade hon upp och nu vankas god fisk till lördagsmiddagen. Gubben han fick gå och rensa fisken och smutsa ner sin vita fina tenniströja, ha ha ha. Jag skall se om jag inte kan lägga in lite video med hennes korta kamp med firren.

Det blev en fin dag för mig. I dubbel bemärkelse, för mitt ibland alla damer så poppade det upp en liten tösabit med rötter från min lilla by Porjus. Frida Piltto heter hon och i hennes släkt fanns Petter Piltto (god vän till mig) och hans genomsnälla fru Sara. Petter han sålde rökt röding strax innan Luspekorsningen och även borta vid Hapsa. (Sjön som vi promenerar förbi under Rallarmarschen) Där satt han vid sin kåta och berättade rövarhistorier för turisterna, en snäll och glad filur med glimten i ögat och snabb i näbben.

Kolla, här står hon, Frida min nya fiskekompis. Hon skall följa med mig och fiska i alla 58 sjöar som ingår i "Gula Kortet". Hon får en snabb lektion av Johan i flugfiskets ädla konst. Kanske det svåraste fisket, men också det mest spännande och roligaste av alla metoder som finns för att fånga fisk. (tycker jag). Själv har jag lagt otaliga vackra och fångstsäkra flugor i björkarna runt omkring i landet, men de gånger jag har fått flugan i vattnet har jag kunnat bjuda mina vänner på fisk. Ingen riktig bumling har än så länge följt med upp på land, men jag räknar kallt med att det komma skall. Skall ta kontakt med "Mannen i Lodenrocken" och "McMyra" två riktiga luringar som är stensäkra på flugfisket. De skall banne mig få lära mig nu i sommar.

Nu skall Frida och jag planera våra eskapader bland sjöarna runt Göteborg och vi hoppas givetvis att vi skall få fisk också. Frida är med i den stora tjejklubben "Fjällorna" så hon vet vad som är bak och fram på ett metspö, den saken är klar. Tänk om Petter och Sara skulle se oss där de sitter i sin himmel, då skulle han skratta gott den gamle räven...Nu har Besse grejat till det, skulle han säga och skratta så att molnen gungar...
pappa B

PS: På fejjan kan du lyssna på lite radio med. Återkommer snart här på sidan.

Inga kommentarer: