onsdag 17 juli 2013

Dags att börja rulla hemåt...

 Lill-Kjelle, Porjus goaste kille, mannen med ett lika stort hjärta som hans kropp. Alltid glad med glimten i ögat. Öppnar upp för alla människor och nu tillsammans med sin lilla "Tessan" och ett helt gäng lopphögar regerar han över posthuset och byns grill. Ägarinnan till grillen gjorde ett klipp när hon anställde Tessan, hon fick Kjelle på köpet. "Porjus Grillen" för övrigt den enda korvmoj i landet med fullständiga rättigheter. På bilden ser det ut som om han ber aftonbön men här sitter han och funderar på om han skulle ge mig stryk eller ej då jag lurade honom genom att inte berätta att jag skulle komma hem.
Tessan har glimten i ögat, lätt till skratt och hon styr sitt stora "gosedjur" med lätt hand. En arbetsmyra av stora mått och det visar sig genom att grillen är full av folk nästan dygnet runt.

Idag är sista kvällen med gänget och det känns lite kymigt att behöva lämna den lilla byn i norr. En sista runda med Anders för att se att allt är som det ska innan jag kryper ner under täcket uppe i Kronsågsbacken.  Inlandsbanans motorvagn stannar klockan 07.34 utanför järnvägsstationen och då skall pappa B vara beredd med både rygga och rulleväska. Vi sitter tysta i bilen och väntar vid stationen, säger inte så mycket. Både Anders och jag. Tåget kommer, vi kramar om varandra och säger hej. Nu börjar resan ner mot Göteborg och nya äventyr.
pappa B


1 kommentar:

Anonym sa...

Så sant, en av de finaste människor jag känner !! Järnberg