måndag 15 juli 2013

"Fågelskrämman" nästa...?

Britta med sin berömda bulle
Ja, ni som jobbar och skriver mycket via mobiltelefonen vet ju att den ibland hittar på och plockar bort och lägger till ord lite som den vill. Givetvis skall man kolla innan man trycker på sänd knappen. Det gjorde inte jag, då det oftast var fråga om korta stunder som jag hade täckning på mitt Tele 2. ( Reser man norrut skall man se till att ha Telia på mobilen om van villa vara ajour med omvärlden)

Naturligtvis skulle det vara -Fågelsjö nästa- som rubrik och sedan skulle jag visa bilden på vår lilla Linda med den beryktade "Brittas bulle" Gissa om det blev många skratt när man såg inlägget. Så här ser i alla fall Britta och en av hennes bullar ut.

I Fågelsjö finns numera en av de 15 Hälsingestugor som ingår i Världsarvet med. Gammelgården Bortom åa, huset som Mårten och Christina lämnade i orört skick  1910 och flyttade in i det nybyggda Amerikahuset. Det är målningarna inne i Gammelgården som fått UNECO att ta med huset som ett Världsarv.

Vi klättrade ombord, Joar tutade och vi rullade vidare upp mot Östersund. Stannade till vid Åsarnas Skicenter för att äta middag men blev gruvligt besviken. Maten som man serverade var under all kritik och här måste man nog skyndsamt se sig om efter en ny kökschef om man skall få behålla Inlandsbanans resenärer. Jag ringde och fick bokat ett rum på hotell Björnen, hämtade nyckeln på hotell Älgen och sov sedan som en stock, både billigt och bra. Resan från Göteborg och upp till Östersund var avklarad och gick faktiskt som en dans.

Skönsång av Linda och Joar.
Under resans gång hade Linda och Joar både spelat brudmarsch från Delsbo på fiol och sjungit Jämtlands sången i stämmor. Riktigt upplyftande måste jag säga. Dessutom var det lite vind ute så myggen hade inte en chans att landa och sticka vilket förhöjde stämningen ytterligare.
Avresa mot Gällivare med avgångstid 07.11 och jag drömde om björniden, bullar, fågelskrämmor och djupa skogar....mer kommer!
pappa B

Inga kommentarer: