fredag 23 augusti 2013

Ny dag och nybakat LCHF-bröd!

Visst ser det väl gott ut?
Kan det bli så mycket bättre?
Kvinnan har utfodrats, bägge ungarna är i skolan, glada och positiva bägge två. Jag har bakat två bröd i micron ( tar sex minuter) Ett åt gumman och mig, som vi åt upp till frukost klockan halv sju och det andra sparar jag till mig själv som mellanmål. Detta är gott och detta med bröd var mitt stora problem då jag drog igång med LCHF för att jaga väck kaggen på kroppens framsida. Testade och slet och skakade på huvudet. Så plötsligt dök det bara upp på nätet. Hipps vipps bara!
Kommer inte ihåg vem som hade lagt ut receptet men lätt är det, gott är det och ett måste för alla er som har problem med frukosten utan bröd.
Detta smakar bröd och inte äggplättar som de flesta andra recept jag testat.
Man kan ju även grädda det i ugnen, skall bli lika gott där påstår de som kan, men det tar ju längre tid och är jobbigare. Här kommer receptet och även om du inte kör med LCHF så tycker jag att du skall baka detta. Passar bra till fredagsmyset med lite räkor och en god majonäs till, lite grönsaker och kvällen är räddad.

Blanda ner mandelmjöl, en liten skopa bakprotein, lite nyponskalsmjöl, en 1/4-dels tesked bakpulver och lite fiberhusk i en skål rör ihop ingredienserna, nyponmjölet har en tendens att klumpa ihop sig annars. Klipp ner lite persilja eller andra örter, finhacka några oliver, soltorkade tomater eller varför inte en vitlöksklyfta. Lite salt och en skvätt örtkrydda gör susen. Knäck två ägg och rör ihop alltsammans med en gaffel (ingenting att gaffla om) Låt smeten vila medan du klipper till (aj!) en lagom stor bit bakplåtspapper, som passar tallriken i micron. Här ut smeten och stryk ut den så den blir ganska tunn. Grädda i micron 3-4 minuter på full speed. Lyft ut bakplåtspappret med brödet och låt det svalna en stund.
En tjock skiva fet god ost, lite skinka, bara finklippta örter och en skiva tomat. ALLT kan du stoppa på brödet. Jag delar den i mindre bitar så har man mer att gnaga på. I morse när jag gjorde det första brödet blandade jag i en dryg matsked keso. Det krävde en minut längre tid men blev saftigt och gott.

Fram med grejerna nu och baka det godaste LCHF-bröd du ätit!
pappa B

Inga kommentarer: